Glädjebesked inför veckans hemmadubbel
Publicerad: 2019-01-07
A-lag
Här är glada besked inför veckans SHL-dubbel i Lindab Arena: både Craig Schira och Linus Sandin kör för fullt efter sina skador och därmed ökar konkurrensen ytterligare i laget.

Rögle inledde året på bästa sätt när man på ett övertygande sätt slog Brynäs på bortais i lördags kväll.
På måndagsförmiddagen var det dags för veckans första träning inför hemmamatcherna på torsdag och lördag. Och med på isen i Akademihallen var både lagkaptenen Craig Schira och anfallaren Linus Sandin som båda varit skadade och missat de två senaste matcherna.
Båda lämnade positiva besked efter ispasset:
– Det kändes bra och fortsätter det så här så kan jag spela på torsdag. Jag vill spela, det är för nervöst att sitta på läktaren och se killarna spela match, säger backen Schira.
Linus Sandin är inne på samma linje:
– Jag kunde träna för fullt och blir det inget bakslag så är jag redo på torsdag, säger han.

Både Craig och Linus skadades i segermatchern hemma mot Djurgården den 28 december och från läktaren sett sina lagkompisar utöka segersviten till tre matcher.
Craig, som precis kommit tillbaka efter fem veckors skadefrånvaro, har det varit extra tålamodskrävande att inte kunna spela de senaste veckorna:
– Det har varit frustrerande. Dels för att jag aldrig tidigare missat så lång tid innan och sen tvingas till ny vila. Det får räcka nu, jag vill vara en del av laget, säger han.
Han är imponerad över insatserna den senaste tiden:
– Vi har tagit två tunga segrar mot bra lag på bortaplan. Matchen mot Brynäs var riktigt bra men det var väldigt nervöst och onödigt jämnt. Starkt att vi behöll tålamodet och kylan. Vi borde ha avgjort den här matchen långt tidigare, säger Craig.

Derbyt på torsdag är säsongens tredje mellan de båda skånska rivalerna. Craig vill gärna vara med på isen då:
– Alla matcher är viktiga men derbyfighterna är lite speciella, det kommer att bli en grym stämning i hallen tack vare våra fans, säger han.
Anfallaren Sandin är också spelsugen:
– Det är jobbigt att stå bredvid och jag hoppas att jag inte får något bakslag. Jag vill verkligen spela på torsdag.

Med de här båda tillbaka från skadelistan ökar konkurrensen i laget. Backen Ben Youds är ende spelare på skadelistan - men ändå finns det åtta backar i träning.
På forwardssidan är konkurrensen ännu tuffare. Med senaste tillskotten Trevor Mingoia och Matt Carey har man 16 forwards i truppen.
På måndagen saknades dock unge backen Jakob Bondesson och anfallaren Lucas Elvenes - båda var sjuka.