Everberg återvänder - skriver femårskontrakt med Rögle
Publicerad: 2019-04-23
Lagbygget 19/20
För tredje våren i rad kan Rögle BK bjuda fansen på en önskevärvning. Efter fem säsonger i några av världens bästa ligor återvänder tvåfaldige världsmästaren Dennis Everberg till Rögle. Den 27-årige anfallaren har skrivit på ett femårskontrakt med klubben och blir därmed en viktig pusselbit i lagbygget för en lång tid framöver.

– Jag ser verkligen fram emot att komma hem och återförenas med flera gamla lagkamrater från juniortiden i Rögle som Zaar, Brithén och Sjögren. Det var roliga år och nu återförenas vi igen, när vi fortfarande är mitt i karriären. Jag är fortfarande sugen på att vinna, det är därför jag håller på med det här och vill ha min bästa hockey framför mig, säger Dennis Everberg inför återkomsten i Rögle.
Den 193 centimeter långe och 93 kilo tunge anfallaren är en urkraft på isen och sedan han lämnade Rögle våren 2014 har han hunnit med att bland annat spelat hockey i de största ligorna i världen: NHL, AHL, KHL och nu senast för Zug i Schweiz (NLA). Dennis har sen han kom till Zug i november varit en tongivande spelare. Han har snittat nästan en poäng per match i grundserie och slutspel, vunnit cupguld men i finalen var Bern starkast och i lördags kväll säkrade Bern guldet efter 4-1 i matcher.

Dennis kom hem till Sverige och återförenades med sin familj på måndagen, annandag påsk.
Hem är numera huset på Bjärehalvön man köpte förra sommaren där han och sambon Julia Bergman hittat sitt smultronställe. Förra måndagen blev Dennis och Julia föräldrar till parets första gemensamma barn, en dotter, och bonussonen Milan, 5, har blivit storebror.
– Jag hann hem för att vara med på förlossningen men sen var det bara att åka tillbaka ner och nästa finalmatch. De senaste säsongerna har Dennis även varit given i förbundskapten Rikard Grönborgs VM-trupp, som annars varit fullproppad med NHL-stjärnor, och vunnit två raka VM-guld 2017 och 2018.
– Det har varit grymt kul att spela med landslaget i VM och det är något jag vill göra igen.

Dennis Everberg har varit på Rögles önskelista en längre tid och en kontakt har funnits mellan klubben och spelaren under flera år, precis som med flera andra hemvändare som nu återförenas i omklädningsrummet i Lindab Arena igen.
– Jag har haft en bra dialog med Rögles vd Marcus Thuresson under några år nu och har känt att det händer bra saker i föreningen. Nu var det flera saker som föll på plats och det känns helt rätt att komma tillbaka, säger Dennis och fortsätter:
– Laget gick till slutspel i våras och har fått smak på det nu. Erfarenheten från denna säsongen kommer hjälpa oss att bli bättre och vi ska tillsammans lyfta klubben mot högre höjder.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med att säkrat upp den 27-årige landslagsanfallaren på så lång tid:
– Vi är mycket stolta över att ännu en klasspelare fostrad i Rögle väljer att återvända till Ängelholm och ett långtidskontrakt när han står på toppen av sin karriär. Dennis är redan vid 27 års ålder en mycket erfaren och framgångsrik spelare. Dennis kommer, med alla sina olika spetsegenskaper att tillföra ännu en dimension till vår offensiv lineup, säger Chris.
Kontraktet med Dennis Everberg är på fem år, till och med säsongen 2023-24.

Fakta/Dennis Everberg
Född: 31 december 1991 i Västerås.
Familj: Sambo med Julia Bergman, bonussonen Milan, 5 och en nyfödd dotter (förra måndagen).
Bor: I hus på Bjärehalvön.
Längd/vikt: 193 cm/93 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Västerås Ungdom.
Landskamper: 50 A (har spelat två VM och ett OS), 6 J. Draftad: Nej, skrev istället på som fri agent för Colorado Avalanche 22 år gammal.
Karriär: Började i Västerås men har fått större delen av sin hockeyutbildning i Rögle. Debuterade i Rögles A-lag i SHL 18 år gammal säsongen 09/10 och var sen med i A-lagstruppen i ytterligare fyra säsonger. Var med och spelade upp Rögle i högsta serien våren 2012. Skrev NHL-kontrakt med Colorado Avalanche 2014 och spelade 70 NHL-matcher på två säsonger innan han återvände till Europa. Har spelat för Växjö, därefter ett år i KHL (Omsk och Neftechimik Nizhnekamsk) och senaste säsongen inledde han i Winnipeg Jets organisation men flyttade i november till Zug i Schweiz där han var med och vann cupen samt gick till final mot Bern. Har vunnit två raka VM-guld i Tre Kronor (2017 och 2018).
Statistik i Rögle: 218 A-lagsmatcher (160 grundserie och 58 kval): 39 mål, 38 assist, totalt 77 poäng, 115 utv min, -9.
Aktuell: Har skrivit på ett femårskontrakt med Rögle BK, till och med säsongen 2023-24.