Spelsugen Almen tillbaka mot Växjö
Publicerad: 2016-11-30
Inför match
Mörka november är över - när Rögletränarna öppnar första luckan i adventskalendern i morgon finner de två spelare som gör come back i bortamötet mot Växjö.

När Rögle föll i lördags hemma mot formstarka tabelltvåan Brynäs så saknades nio spelare.

Några dagars uppehåll från matcher har gjort susen. Till torsdagens bortamöte mot tabellfemman Växjö har två skadade spelare gett klartecken till spel: backen Almen Bibic och anfallaren Taylor Matson.

Det är drygt två veckor sedan som Almen tvingads kasta in handduken och genomgå ett ingrepp. Från början pratade man om att han skulle vara borta längre men nu visar det sig att den tacklingsvillige backen bara missar sex matcher.

– Det har varit jobbigt att stå bredvid. Men jag är spelklar och väldigt spelsugen. Nu ska vi vända det här, säger Almen på väg upp till gymmet för ett pass till efter onsdagens träning.

För anfallaren Taylor blir det säsongsdebut efter fotledsfrakturen i slutet av augusti.

– Det är välkommet att de kommer tillbaka. De nya spelarna ger energi och konkurrens i truppen vilket är bra, säger tränare Anders Eldebrink.

Rögle mötte Växjö i premiären den 22 september och gjorde en stark insats. Det stod 3-3 efter två perioder men man föll till sist med 3-5.

– Vi behöver få ihop det i tre hela perioder. Vi har gjort bra insatser mot de flesta men inte riktigt räckt hela vägen. Det vill jag se nu, säger Eldebrink.

Under november, som inte varit Rögles månad, har laget ramlat ner under kvalstrecket.

– Nu är det vi som är jägaren, det är vi som jagar.

Rögles lag mot Växjö:

Målvakter: Oscar Dansk (Lars Volden).

Backar: Dominik Granak-Alen Bibic, Cade Fairchild-Kevin Marshall, Almen Bibic-Ludvig Claesson, Timothy Liljegren.

Forwards: Taylor Matson-Christopher Liljewall-Felix Schütz, Ludvig Rensfeldt-Jack Connolly-Daniel Widing, Bryan Lerg-Filip Karlsson-David Åslin, Mathias From-Simon Ryfors-Daniel Sylwander.

Extra forward tas ut efter J20:s match i kväll mot Karlskrona.