Lång intervju med nye Rögleanfallaren
Publicerad: 2020-06-12
Intervju
Efter två år i Toronto Maple Leafs organisation med många svenska lagkamrater är Rögles nye anfallare nyfiken på att testa på svensk ishockey. "De svenskar jag spelat med är fantastiska spelare, jag ser fram emot att få spela i Sverige", säger Brady Ferguson.

Det är ganska tidigt på fredagsmorgonen, lokal tid, hemma hos Brady Ferguson i Texas när vi får tag på honom på telefon. Brady har precis avverkat morgonpromenaden med hunden (en boxer). Nyheten om att han skrivit kontrakt med Rögle för de kommande två säsongerna har precis släppts. Brady är entusiastisk och förväntansfull:
– Det har gått väldigt snabbt. Men efter att ha pratat med Chris och Cam, de ringde efter varandra, så är jag helt såld på vad som väntar. Jag gillar hur de tänker och hur de ser på mig och hur laget ska spela, säger Brady och fortsätter:
– Jag har aldrig spelat i Europa och det kommer såklart att bli en omställning. Men jag har sommaren på mig att förbereda mig och ska definitivt lära mig lite nya regler, säger han och skrattar.

Den 25-årige Texasbon fastnade för ishockey i unga år - inte helt vanligt i delstaten där han växte upp i.
– Nej, kompisarna i skolan frågade vad jag sysslade med. Men jag bodde med familjen ett tag i Kalifornien och började följa Mighty Ducks med Paul Karyia och Teemu Selänne bland annat. Där och då. blev jag helt förälskad i sporten. När vi flyttade tillbaka till Texas så var det när Dallas Stars vann Stanley Cup och de hade Mike Modano som sin ledare - en spelare jag ser väldigt upp till. Det är anledningen till att jag valde hockey, berättar han.
En framgångsrik juniortid följdes upp med fyra bra år på college, Robert Morris University utanför Pittsburgh. Skolan vann grundserien två år i rad, Brady vann poängligan ett år.
– Jag kom till en bra skola, ett bra lag och en bra tränaree som hjälpte mig mycket. Jag hade en del personliga framgångar också, satte lite rekord så det var en bra tid, säger han.
NHL-klubben Toronto Maple Leafs gillade den spelskicklige anfallaren och skrev AHL-kontrakt med Brady efter att han avslutat skolan. Det blev två år i Torontos organisation - inte så många matcher i AHL men i ECHL öste han in poäng.
– Jag är mycket nöjd med att ha fått spendera två år i Torontos organisation, jag har bara gott att säga om den. Proffsigt och väldigt utvecklande.
I Toronto finns det gott om svenskar, i Marlies bland annat de förra Röglebackarna Timothy Liljegren och Rasmus Sandin. – Alla svenskar jag spelat med har varit fantastiska. Välutbildade och skickliga. Jag ser verkligen fram emot att komma över och spela i Sverige.

Brady har sett en del SHL-hockey på tv och gillar det han sett:
– Det är högt tempo och skillade spelare. Det gillar jag.
Förra våren var han med och förde sitt lag, Newfoundland, till seger i ECHL-slutspelet. Och även om alla pratar om en ödmjukoch vänlig Ferguson så gör han allt för att vinna på isen:
– Jag älskar att tävla och jag älskar att vinna. Jag åker till Rögle för att vinna ett mästerskap. Jag längtar tills säsongen drar igång och jag kan komma över till er och spela hockey. Jag har hört mycket gott om klubben och fansen, det ska bli speciellt, säger han.
Förutom att träna i sommar så deltar Brady på olika hockeycamper för ungdomar:
– Jag vill ge tillbaka till idrotten som gett mig så mycket.

Rögles sportchef Chris Abbott har stora förhoppningar på sitt nyförvärv:
– Han har definitivt potential till att växa och bli en riktigt bra SHL-spelare. Vi gillar att jobba med talangfulla spelare som har ett stort driv, till exempel som Kodie Curran och Leon Bristedt. Han vill komma till oss och hjälpa oss att vinna och ta sig själv till nästa nivå i sin egen utveckling. Han vill till NHL, det är en bra inställning, säger Chris.