Tjeckisk landslagsmålvakt till Rögle BK
Publicerad: 2019-05-09
Lagbygget 19/20
Rögle BK har skrivit kontrakt med tjeckiske målvakten Roman Will, 26. Roman har toppat statistiken i tjeckiska ligan de senaste säsongerna och debuterade i Tjeckiens A-landslag i februari. Med Roman och Christoffer Rifalk under kontrakt är målvaktsbesättningen i truppen klar för säsongen 19/20.

– Med först Rifalk och nu Roman klara så är en viktig pusselbit i lagbygget för nästa säsong på plats, säger sportchef Chris Abbott och fortsätter:
– När vi under våren utvärderade och skannade av målvaktssidan så fastnade vi för Roman. Han har gjort stor succé i tjeckiska ligan de senaste säsongerna och ledde i våras sitt klubblag Liberec till final för andra gången på tre år. Vi är mycket glada och nöjda över att ha lyckats knyta Roman till vår klubb.

Roman Will är bara 26 år men har redan hunnit med en hel del under sin karriär och samlat på sig både erfarenhet och utmärkelser. Han har bland annat spelat tre år i Nordamerika och de tre senaste säsongerna varit en toppmålvakt hemma i Tjeckien med imponerande statistik.
I den nyss avslutade säsongen blev Liberec-målvakten utsedd till ligans bäste målvakt, hade flest vinster i grundserien (32) och ledde sitt lag till andra finalspelet på tre år (hade 1.76 insläppta mål per match i slutspelet vilket var bäst). Han debuterade även i tjeckiska A-landslaget i februari mot Finland i Sweden Hockey Games (seger 3-1).
Nu ser han fram emot att flytta till ett nytt land och en ny liga:
– Jag är exalterad över att få möjligheten i Rögle. Jag rankar SHL som bäst i Europa och tvåa efter NHL. Jag har mött svenska lag i CHL och även spelat mot Sverige i juniorlandslaget och är imponerad över hur bra de är, både kollektivt och individuellt, säger Roman.

I Rögle kommer han att återförenas med en gammal klubbkamrat och god vän, anfallaren Dennis Everberg. De båda skrev kontrakt med NHL-klubben Colorado Avalanche samtidigt 2014 och kamperade ihop en hel del under två säsonger:
– Dennis har sagt så många bra saker om Rögle och Ängelholm och det ska bli oerhört kul att få komma hit och få uppleva det på plats. Det ska bli kul att återförenas med Dennis och jag är verkligen sugen på att nå framgångar i Rögle, säger Roman.
Chris Abbott beskriver sin nye målvakt så här:
– Roman är en kille som tävlar varje dag och är en atletisk målvakt som spelar aggressivt för att se skotten trots trafiken framför mål.
Kontraktet med Rögle BK är på två år och gäller över 2020/21.

Fakta/Roman Will
Född: 22 maj 1992 i Plzen, Tjeckien.
Längd/vikt: 186 cm/90 kg.
Position: Målvakt.
Plockar: Vänster.
Moderklubb: HC Plzen.
Landskamper: 1 A (februari 2019), 3 J.
Draftad: Nej, skrev kontrakt som 22-åring med NHL-laget Colorado Avalanche och tillbringade två år i deras organisation (en NHL-match).
Karriär: Tjeckiskt målvaktslöfte som 19 år gammal åkte över Atlanten för spel i Moncton Wildcats i kanadensiska juniorligan QMJHL där han blev målvakt i ligans All Star Team efter säsongen. Vände hem för spel i Mlada Boleslav i andraligan som han var med att föra upp i högsta ligan innan han skrev kontrakt med NHL-laget Colorado 2014 och spenderade två år i deras organisation (en NHL-match). Har de tre senaste åren spelat i Liberec i högstaligan, nått final två år, spelat i CHL och med imponerande statistik. Debuterade i tjeckiska A-landslaget i februari mot Finland i Sweden Hockey Games i Stockholm (seger 3-1).
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle, över 2020/21.