Kodie Curran klar för Rögle BK
Publicerad: 2018-04-13
Nyhet
Han har dominerat i den norska ligan i vinter och blev mästare i onsdags. På fredagen blev det klart att Rögle BK vann dragkampen om den poängstarke kanadensiske backen Kodie Curran. 28-åringen har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

– Jag har haft en fantastisk säsong här i Storhamar och är tacksam för att få vara en del av deras organisation. Men allt har ett slut, jag har fått möjligheten att gå vidare och jag ser verkligen fram emot att komma till Rögle och den svenska ligan. Det blir en ny härlig utmaning, säger Kodie Curran.

Kodie Curran kommer från Calgary och har spelat större delen av sin hockeykarriär i den regionen.
Efter en framgångsrik tid som junior i Calgary Canucks som bland annat innebar ett juniormästerskap gick Kodie vidare till University of Calgary för fem års studier och hockeyspelande. Han blev proffs efter examen och prövade lyckan i AHL och ECHL en säsong innan han drog över till Europa inför säsongen 2016/17.
Han landade i Esbjerg i danska ligan och var en bidragande orsak till att klubben blev danska mästare. Kodie vann både målligan och poängligan för backar och blev uttagen i All Star Team.

Förra säsongen fortsatte han till Norge – och kan se tillbaka på en mycket framgångsrik säsong – både för sig själv och sin klubb Storhamar.
Laget vann grundserien och rusade sen genom slutspelet och säkrade mästerskapet i onsdags när man slog Lillehammer med 4-1 i matcher i finalserien.
Kodie, som var lagkapten, kunde därmed lyfta sin andra raka mästerskapsbuckla.
– De två första åren i Europa har verkligen varit bra. Jag hoppas det fortsätter i Rögle, säger Kodie och skrattar.

Kodie har dominerat i de norska rinkarna. Han svarade för 44 poäng på 38 matcher i grundserien (12+32) och hade +51 i plus/minus. I slutspelet fortsatte han att producera i offensiven – på 13 slutspelsmatcher gjorde han 12 mål och 16 assist!
– Jag har fått ett stort förtroende av tränaren och lyft mitt spel ytterligare ett snäpp.
Hans framfart har gett eko utanför den norska ligan – flera svenska klubbar i högsta ligan har uppvaktat honom. Men det var Rögle som vann dragkampen.
– jag tycker att det som Chris och Cam Abbott har gjort i Rögle och det som är på gång ser riktigt spännande ut och det tilltalar mig, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att ha fått Currans namn på ett kontrakt:
– Kodie Curran är en spelare som jag försökt landa sen jag satte mig på sportchefsstolen i Rögle. Han är en mogen och talangfull offensiv försvarare som är stark. Jag förväntar mig att han blir en stor del i vår line up. Och han vet hur man vinner mästerskap, säger Chris Abbott.

Kontraktet med Kodie Curran är på två år och gäller till och med säsongen 2019/20.

Fakta/Kodie Curran Född: 18 december 1989 i Calgary, Kanada. Längd/vikt: 188 cm/91 kg. Position: Back. Skjuter: Vänster. Juniorklubb: Calgary Canucks. Landskamper: 6 landskamper för Kanada i Universiaden 14/15. Draftad: - Karriär: Efter en framgångsrik juniorkarriär i Calgary Canucks blev det studier och hockeyspel för University of Calgary i fem säsonger. Blev sen proffs i AHL och därefter ECHL i drygt en säsong innan han flyttade till Europa. Dansk mästare med Esbjerg 16/17 och nyligen norsk mästare med Storhamar 17/18. Utsedd till slutspelets MVP. Svarade för 44 poäng (12+32) på 38 grundseriematcher och +51. I slutspelet svarade han för 28 poäng (12+16) på 13 matcher och +17 i plus/minus. Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK till och med 19/20.