Leon Bristedt klar för Rögle
Publicerad: 2018-03-22
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny anfallare. Efter fyra år på University of Minnesota återvänder Leon Bristedt till Sverige. Den förre juniorlandslagsstjärnan har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

– Jag har vägt mitt beslut väldigt noggrant. Det känns som att Rögle är en organisation på väg uppåt och det Chris och Cam (Abbott) gjort sen de tog över verkar mycket spännande och det tilltalar mig, säger Leon Bristedt.

Den 23-årige stockholmaren är mitt i slutspurten av sina studier på University of Minnesota. Senare i vår tar han sin examen (har läst business och marknadsföring). Därefter väntar en ny fas i livet – som hockeyspelare på heltid i SHL.
– Jag siktar på att ta mig till NHL i framtiden och SHL är en bra liga för mig att utvecklas. Jag spelar med mycket energi och jag ser mig själv komma in och vara kreativ och bidra med offensiv i första hand men jag kan spela alla spelformer, säger han.

Leon Bristedt började spela i Waxholm men har fått större delen av sin hockeyuppfostran i Nacka.
Han kom till Linköping som junior och var under de här åren bofast i både ungdoms- och juniorlandslag. På meritlistan finns även VM-spel med U17, U18 och J20.

Han valde sen att åka över till Nordamerika och kombinera hockey och studier på University of Minnesota, samma college som Rögleanfallaren Taylor Matson gick.
– Jag är intresserad av collegespelare, speciellt de som varit i något av topprogrammen i college, säger Rögles sportchef Chris Abbott och fortsätter:
– Vi är glada att ha landat en kille av Leon Bristedts kaliber. Det är en allround, talangfull, spelare som lyst upp collegeligorna de senaste åren. Han är stark, aggressiv och går rakt på mål och precis som Christopher Bengtsson en spelare som är beredd att jobba hårt för att lyckas.

Kontraktet med Leon Bristedt är på två år, över säsongen 2019/20.

Fakta/Leon Bristedt
Född: 14 mars 1995 i Stockholm.
Längd/vikt: 172 cm/86 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Waxholm.
Landskamper: 56 junior- och ungdomslandskamper. Har spelat U17-VM, U18-VM och J20-VM.
Draftad: -.
Karriär: Leon Bristedt hade en mycket framgångsrik juniorkarriär i Linköping (gick dit från Nacka), han tillhörde de svenska ungdoms- och juniorlandslagen under fem år i rad och spelade tre VM. Lämnade Sverige som sistaårsjunior för spel i University of Minnesota i högsta ligan. Laget vann grundserien tre år i rad. Leon tar sin examen i vår.
Aktuell: Har skrivit på ett 2-årskontrakt med Rögle BK.