Spännande backlöfte klar för Rögle
Publicerad: 2019-04-22
Lagbygget 19/20
Rögle BK har gjort klart med en ny spännande ung spelare. 19-årige backen Jakob Ragnarsson, draftad av New York Rangers förra sommaren, har skrivit på ett tvåårskontrakt med SHL-klubben. Jakob kommer närmast från Almtuna.

– Jag har spelat allsvensk ishockey i två år nu och känner mig mogen att ta nästa steg. Jag är sugen på att spela på en högre nivå och tycker att Rögle är ett bra alternativ för mig. En klubb som de senaste åren etablerat sig i SHL och fortsätter att utvecklas. Jag tror det kommer att passa mig bra, säger Jakob.
Rögles sportchef Chris Abbott har hållit ögonen på Jakob en längre tid och är nöjd över att ha fått juniorlandslagsbackens namnteckning på ett kontrakt.
– Jakob är ett spännande ungt löfte. Hans utmärkta skridskoåkning hjälper honom ofta att ta sig ur press och hänga med i spelet längre upp i planen, säger Chris Abbott.

Jakob Ragnarsson tillbringade sina första år i livet i USA där hans pappa Marcus var en etablerad NHL-försvarare under ett decennium, mestadels i San Jose Sharks.
Efter att ha flyttat hem till Sverige började Jakob spela hockey i SK Iron i Björklinge utanför Uppsala innan han som 15-åring gick till Almtuna. De två senaste säsongerna har Jakob varit bofast i Almtunas A-lag och spelat i allsvenskan. Nu känner han sig redo för nästa steg i utvecklingen.
– Jag har aldrig spelat ishockey mot Rögle nere i Ängelholm men hört en hel del om det. Jag känner bröderna Sandin som kommer från Almtuna och Nils Höglander från juniorlandslaget och de har bara sagt bra saker om klubben och staden. Det känns spännande och jag ser fram emot att komma ner och börja träna, säger Jakob.

Jakob draftades förra sommaren av New York Rangers i tredje rundan (70:e spelare) och anses ha potentialen att bli en framtida NHL-spelare.
– Det är en intelligent tvåvägsback. Han spelar ett moget fysiskt spel redan som kommer att hjälpa honom i omställningen till SHL. Vi ser fram emot att hjälpa Jakob i karriären och kanske uppnå sitt mål att spela i Nordamerika, säger Chris Abbott.
Kontraktet med Rögle är på två år, över säsongen 2020-21.

Fakta/Jakob Ragnarsson
Född: 23 september 1999 i Mountain View, Kalifornien, USA.
Längd/vikt: 183 cm/80 kg.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: SK Iron.
Landskamper: 7 J.
Draftad: I tredje rundan (70:e spelare totalt) av NY Rangers 2018.
Karriär i korthet: Ett av landets stora backlöften som fostrats i Almtuna. Debuterade i seniorsammanhang som J18-spelare och har nu erfarenhet av två hela säsonger i allsvenskan med Almtuna.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.