Rekord när Rögle arrangerade "Behålla flickor"
Publicerad: 2019-09-09
Catena Arenas is riktigt sjöd av spelglädje, då Rögle stod som arrangerande förening för Svenska Ishockeyförbundets satsning "Behålla flickor" på söndagen. Totalt slöt kring 55 spelare upp, för att tillsammans träna och spela hockey samt pröva på crossfit.

För två säsonger sedan sjösatte Svenska Ishockeyförbundet projektet "Behålla flickor", en satsning för att tillsammans med distrikten och föreningarna få fler flickor att fortsätta spela ishockey. I helgen var det Rögles tur att för första gången stå som arrangör, och intresset var skyhögt bland de unga lirarna.
Det tidigare skånska deltagarrekordet på 30 spelare rök all världens väg, och totalt samlade dagen en god bit över 50 flickor, alla födda mellan 2006 och 2012.

Efter morgonsamlingen delades de unga hockeyfantasterna in i två grupper, där man växelvis fick testa på crossfit och slipa på sin skridskoteknik tillsammans med några av spelarna från Rögles SHL-trupp.
Efter en gemensam lunch i Arenarestaurangen avslutade man därefter dagen med poolspel, där tjejerna delades in i flera smålag och spelade korta - men intensiva - matcher mot varandra. Något som en av de medverkande spelarna, Mella Liegnell från Rögle, tyckte var den roligaste programpunkten under dagen.
– Miniturneringen var det bästa på hela dagen. Men jag tyckte det var kul med både crossfit och att få träna skridskoteknik också, lovar hon.
Hon fick medhåll av Tilda Stensson, även hon från Rögle.
– Det har varit jätteroligt att spela! Det var den första tjejträffen jag varit med på och har träffat många kompisar, fyller hon i.

Ella Cronskiöld, som spelar för Landskronas hockeystolthet Lejonet, var tidigare i veckan rädd att hon skulle behöva stå över arrangemanget eftersom hon varit förkyld. Lagom till helgen blev hon dock piggare, och riktigt strålar av glädje när hon sammanfattar det hela.
– Jag har nog skrattat mer än vad jag har gjort annat idag. Det har varit så roligt att träffa alla kompisar, både gamla och nya.
Vad har Ni lärt Er?
– Hur man blir bättre på att åka skridskor, framhåller Mella och Tilda.
– Att jag skrattar mer än någon annan, säger Ella - naturligtvis med ett skratt.

{!A}

Även Ellinor Rydell, tränare för Rögles Team Tjejer, och som tillsammans med välkände Rögleprofilen Jonas Börjesson har fungerat som spindlar i nätet för dagen, är nöjd sedan hon fått ta emot några dussin kramar från hemvändande spelare.
– En veckas semester hade nog varit välbehövligt, men jag är väldigt, väldigt nöjd. Vi har fått positiv respons, både från barnen och föräldrarna som suttit på läktaren, lovar hon.
– När jag gick omkring på isen under eftermiddagens poolspel och bara tog in stämningen så var det rent magiskt. Så mycket spelglädje, och så många tindrande ögon.

Flickor som vill testa på ishockey är hjärtligt välkommna till Rögles Team Tjejers träningar. Laget tränar två gånger i veckan, torsdagar och fredagar, mellan 16:15-17:30.

Andreas Ljunggren