Cam: "En nyttig läxa för oss"
Publicerad: 2020-08-19
Efter match
Rögle tappade en 4-1-ledning efter första till förlust med 6-5 borta mot Kristianstad i försäsongens andra träningsmatch. Utvisningar och fel fokus blev Rögles fall.

– Det finns många bra saker att ta med oss efter första perioden. Men tyvärr så tappade vi sen fokus, speciellt i andra, vi var odisciplinerade och tappade greppet. Kristianstad ska ha en eloge, de utnyttjade det och tog över greppet och matchen, sa en besviken Rögletränare Cam Abbott efter matchen i Kristianstad på onsdagskvällen.
Efter en mycket lovande förstaperiod så började Röglespelarna dra på sig utvisningar och det blev väldigt sönderryckt spel i främst andra.
– Vi gjorde det svårt för oss själva. En nyttig läxa för oss, sa Cam Abbott.

Hemmalaget satte annars högsta fart från första nedsläpp - något som verkade ta Röglespelarna på sängen. Kevin Wennström gav hemmalaget ledningen efter en och en halv minut och debuterande Röglemålvaken Johan Gustafsson fick en del att göra inledningsvis.
Rögle jobbade sig in i matchen, höjde nivån och tog över. Anfallssspelet var snabbt och fyndigt och det tidiga underläget vändes till en 4-1-ledning i paus. Leon Bristedt gjorde två av målen, debuterande junioren Hampus Karlsson 2-1-målet och Nils Höglander ett i powerplay. Noterbart: Olli Palola assisterade till två av målen och Adam Tambellini träffade målramen två gånger i samma byte i powerplay.
Andra perioden förrycktes av en rad utvisningar, inte minst var det gästande Röglespelare som fick besöka utvisningsbåset oftast. Sex tvåminutare drog man på sig, nästan tolv minuter i numerärt underläge spelade man i andra perioden som hemmalaget vann med 3-1 och inför tredje hade Rögle en 5-4-ledning att gå på (Simon Ryfors målskytt i numerärt underläge för Rögle).
Rögle fortsatte besöka utvisningsbåset i tredje och hemmalaget kunde kvittera i powerplay och även ta ledningen med 6-5 efter sju spelade minuter. Röglke blev alltmer desperat och tog ut målvakten i nästan tre minuter i matchens slutskede men utan att få in en kvittering.
Rögle spelar träningsmatch redan på fredag igen, då hemma i Catena Arena mot Växjö med start kl 18:00. Matchen spelas utan publik.

Fakta: Kristianstad-Rögle 6-5 (1-4, 3-1, 2-0) Första perioden: 1-0 (1:32) Kevin Wennström, 1-1 (8:29) Leon Bristedt (Simon Ryfors), 1-2 (9:44) Hampus Karlsson (Jakob Bondesson), 1-3 (14:05) Nils Höglander (Samuel Johannesson/Olli Palola) i spel 5 mot 4, 1-4 (15:37) Leon Bristedt (Olli Palola/Lucas Ekeståhl-Jonsson).
Skott: 5-16.
Andra perioden: 2-4 (9:40) Adam Falk i spel 5 mot 4, 3-4 (12:40) Dennis Svensson, 3-5 (14:06) Simon Ryfors (Erik Andersson) i spel 4 mot 5, 4-5 (19:13) Daniel Andersson.
Skott: 7-11.
Tredje perioden: 5-5 (4:02) Fredrik Hansson i spel 5 mot 4, 6-5 (7:04) Max Wahlgren.
Skott: 5-10. Totalt: 17-37. Utv, Kristianstad: 5x2 min. Rögle: 9x2 min (Anton Bengtsson 2+2, Leon Bristedt 2+2, Olli Palola 2+2, Éric Gélinas 2, Lucas Ekeståhl-Jonsson 2, Jakob Bondesson 2).
Så spelade Rögle mot Kristianstad:
Målvakter: Johan Gustafsson/Christoffer Rifalk Backar: Samuel Jonsson-Jakob Bondesson, Lucas Ekeståhl-Jonsson-Craig Schira, Éric Gélinas-Samuel Johannesson, Erlend Lesund.
Kedjor: Adam Tambellini-Brady Ferguson-Daniel Zaar, Nils Höglander-Anton Bengtsson-Melker Eriksson, Olli Palola-Simon Ryfors-Leon Bristedt, Hampus Karlsson-Erik Andersson-Taylor Matson.
Extra fw: William Persson.
Saknades: Niklas Hansson, Dennis Everberg, Mattias Sjögren och Adam Edström.