Ny anfallare klar för Rögle
Publicerad: 2018-05-25
Nyhet
Rögle har gjort klart med en ny spelare. Stabile och mångsidige anfallaren Erik Andersson, 23, från HV71, har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.

I två säsonger var de lagkamrater och vann bland annat ett SM-guld ihop våren 2017. När nu Rögles sportchef Chris Abbott bygger sin första trupp från grunden så satsar han på ett välbekant ansikte. Han hämtar 23-årige Erik Andersson från just HV71 till sitt nya lagbygge.
– Jag har spelat med Erik och vet exakt hur värdefull han kommer att bli för vår klubb. Det är en seriös idrottsman som alltid sätter laget i första hand och som tävlar varje dag och gör alla små detaljer bra. En stabil och viktig pusselbit i vårt lagbygge, säger Chris Abbott om sin senaste värvning.

Nittorpsbördige Erik Andersson kom till HV71 som junior och debuterade i SHL som J20-spelare. Han har hunnit med fyra säsonger som anfallare i högsta serien och var med när HV71 vann SM-guld förra våren tillsammans med bland annat Chris Abbott och Ted Brithén som han nu återförenas med.
– Det ska bli grymt roligt att få komma ned hit och spela för Rögle. Jag pratade med Chris och fick en bra bild direkt vad som händer här nere. Jag vet hur Chris var som spelare och vad han står för och det passar mig perfekt, säger Erik.

Erik beskrivs som en stabil och pålitlig spelare som kan spela på samtliga tre positioner i en kedja. Han spelade en hel del som center i yngre år men har som senior spelat på samtliga tre anfallspositioner.
– Jag ser det som en styrka att kunna spela överallt. Senaste året i HV fick jag på grund av skadeläget gå in som center igen och det var kul, säger han och fortsätter:
– Som motståndare har jag spelat mot Rögle många gånger och ser fram emot att ha Lindab Arena som hemmaarena. Jag gillar hur Rögle förändrades förra säsongen med hög fart, hårt arbete och ny approach till spelet. Det passar mig.

Chris Abbott är glad över att få hit sin gamle lagkamrat:
– Jag ser fram emot att följa Eriks utveckling hos oss. Han hade en tuff fjolårssäsong rent poängmässigt men gjorde allt som krävdes och behövdes för att vi skulle vinna SM för 14 månader sen. Jag hoppas han kan nå sin fulla potential hos oss även offensivt samtidigt som han arbetar hårt för att hjälpa oss vinna många tuffa hockeymatcher, avslutar Chris Abbott.
Kontraktet med Erik Andersson är på två år och gäller över säsongen 19/20.

Fakta/Erik Andersson
Född: 4 juli 1994 i Nittorp.
Längd/vikt: 183 cm/92 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Nittorp.
Landskamper: -.
Draftad: Nej.
Karriär: Började hockeykarriären i västgötska Nittorp. En centertalang som debuterade i division 2 innan han fyllt 16 år. Kom till HV71 som junior där han gick genom klubbens juniorprogram och debuterade i SHL säsongen 13/14. Har tillhört HV71:s A-lag de tre senaste säsongerna och var med och vann SM-guld 16/17. Har totalt spelat drygt 200 matcher i SHL:s grundserie och slutspel.
Aktuell: Har skrivit ett tvåårskontrakt med Rögle BK.