Efter kvartsfinal 2:7 - Rögle utjämnade matchserien
Publicerad: 2022-04-02
Anton Bengtsson gjorde det avgörande målet i den tredje perioden när Rögle vann med 3-2 i den andra kvartsfinalen i bäst-av-sju mot Oskarshamn under lördagen.

Bengtssons mål kom på en styrning i den tredje perioden och gjorde att det är oavgjort i matchserien efter två matcher.

– Väldigt skönt att vi vinner. Jag tycker att vi gör en jättebra första period och skapar många chanser. Men vi får inte riktigt in pucken. Det måste vi försöka lirka upp till nästa match, säger Anton Bengtsson.

Förutom Bengtsson gjorde Adam Tambellini och Adam Edström också mål för Rögle. Christoffer Rifalk vaktade kassen och gjorde 21 räddnignar. Ted Brithén var tillbaka i spel efter att inte ha spelat match sedan den 15 februari.

– Jag har tränat i x antal veckor för att hålla mig i matchform. Nu har jag väntat på det "go time". Jag försökte spela smart och ta rätt beslut där ute, säger Brithén som spelade 9:22 minuter i matchen.

Tambellini gav Rögle ledningen efter 9:43 av den första perioden. Kanadensaren hittade rätt från mitt i zon med ett handledsskott för sitt första mål i årets slutspel.

Oskarshamn kvitterade efter 15:27 genom Brian Cooper som fick öppen yta i slottet efter att Rögle misslyckats med att få pucken ur egen zon. Reslutatet stod sig perioden ut trots att Rögle vann skotten med 13-5 under första 20.

Rögle fortsatt skjuta mycket i den andra perioden, även om momentumet vände till hemmalagets fördel en bit in efter att Lucas Ekeståhl-Jonsson dragit på sig en tvåa efter 8:21 för slashing. Trots det var det Rögle som återog ledningen efter 13:08 genom Edström. Edström plockade upp en lös puck framför mål och satte den via innerribban och ut. Spelet fortsatte utan någon signal, och nästa två minuter senare kunde domarna kolla målet på video och bedöma pucken som inne.

I den tredje periodens inledning kvitterade Oskarshamn genom Tomas Zohorna redan efter 1:24, men Rögle lät sig inte påverkas av målet utan trummade på för ett nytt ledningsmål. Och det kom efter 16:25 när Bengtsson stryrde in pucken bakom Tim Juel i Oskarshamns kasse. Efter ledningsmålet höll Rifalk kvar Rögle i ledning genom en straffräddning efter 16:54.

– Vi vinner puck nere i hörnet och jag tror det är Brady (Ferguson) som spelar upp till Kemiläinen. Jag försöker skymma deras målvakt och komma in framför, jag får en styrning på den och den går in, säger Bengtsson.

Forwarden Leon Bristedt var tillbaka i spel efter att ha missat match 1. Han tvingades dock utgå efter den första perioden. Det fanns ingen uppdatering att ge efter matchen. Match 3 spelas i Ängelholm på måndag (19.00). Köp biljett här.

– Vi kom hårt och tävlade. Vi spelade som vi ville. Studsarna gick inte vår väg men vi jobbade oss igenom det. Vi höll ihop. jag är nöjd med vår insats. Vi gjorde det itllsammas och krigade för varandra, säger Cam Abbott.

Notera att … Rögle saknade Ryan McKiernan (dag-för-dag) och Erlend Lesund (säsongen) … Oliver Tärnström och Philip Granath spelade med J20 under fredagen …

GRÖNT & VITT EFTERSNACK

{!A}