SSK:s poängkung klar för Rögle
Publicerad: 2018-03-20
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med sitt första nyförvärv till säsongen 2018/19. Det är Södertäljes poängkung Christopher Bengtsson som skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

– Jag är mycket glad över att få chansen i Rögle BK. Det känns som att man har något riktigt intressant på gång i klubben som jag vill vara med om, säger den 24-årige anfallaren.

Efter en mycket stark andra halva av säsongen kunde Rögle avsluta säsongen förra lördagen på en elfte plats i SHL-tabellen.
Förberedelserna inför klubbens fjärde raka säsong i högsta serien är i full gång och sportchef Chris Abbott håller på med sitt första lagbygge.
Med 13 spelare med utgående kontrakt är det många pusselbitar, både gamla och nya, som ska sättas på plats.

Den första värvningen utifrån hämtar Chris Abbott i samma serie som han fyndade Olle Liss i februari, nämligen i Hockeyallsvenskan.
24-årige Christopher Bengtsson har varit Södertäljes ledande offensive spelare den här vintern. På 49 matcher svarade han för 41 poäng fördelat på 21 mål och 20 assist.
I slutspelsserien vann den nye Röglespelaren poängligan med två mål och fem assist på fem matcher.
Södertälje var bara några mål från att vinna serien och spela play off mot Leksand om en plats i direktkvalet mot Mora om en plats i SHL nästa säsong.

Nu blir det SHL-spel för Christopher ändå – i Rögles grön-vita dress:
– Det ser jag verkligen fram emot. Jag har spelat i SHL tidigare i Modo men då var jag junior. Nu känns det på riktigt, jag har samlat på mig erfarenhet och är fast besluten att jobba hårt hela sommaren för att bli bättre på allt. Det känns som att miljön i Rögle är ett ställe där man får alla chanser att utvecklas, säger Christopher.

Rögles sportchef Chris Abbott har haft Södertälje-spelaren under sin radar under en längre tid och sett honom live ett flertal tillfällen.
– Jag är mycket glad över att Christopher valde att spela för oss. Det är en mycket dynamisk spelare, han är smidig, stark och snabb och gillar att tävla i alla situationer, säger Chris Abbott om sitt första nyförvärv.

Under den gångna säsongens slutskede tog Chris Abbott in Olle Liss från en annan allsvensk klubb, Pantern. Olle gjorde stor succé med sex mål och åtta assist på 11 SHL-matcher.
– Jag hoppas såklart på samma utdelning. Men det är viktigt att påpeka att det är två helt olika spelare. Men jag är övertygad att Christopher kommer att hjälpa oss, avslutar Chris Abbott.

Kontraktet gäller över två år, till och med säsongen 2019/20.

Fakta/Christopher Bengtsson
Namn: Christopher Bengtsson
Född: 19 oktober 1993.
Längd/vikt: 178 cm/85 kg.
Position: Center/ytterforward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Huddinge.
Landskamper: 4 U18, 4 J20.
Draftad: -
Karriär: Fostrad i plantskolan Huddinge där han också fick göra debut i juniorlandslaget. Har tillhört Färjestad och Modos juniororganisationer och debuterade i SHL för Modo 2012/13 som J20-spelare. Spelade totalt knappt 70 SHL-matcher (grundserie och slutspel) för Modo. Därefter ett år i finska ligan för Kalpa innan det blev Sverige och allsvenskt spel i Tingsryd och senaste säsongen Södertälje. Poängbäst i Södertälje med 41 poäng (21+20) på 49 matcher i grundserien och sju poäng (2+5) på fem matcher i slutspelsserien.
Aktuell: Har skrivit på ett 2-årskontrakt med Rögle BK.