Anfallare klar för Rögle
Publicerad: 2018-07-12
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny anfallare. Målfarlige kanadensaren Christian Thomas har skrivit kontrakt med Rögle för kommande SHL-säsong. 26-åringen har de senaste sex säsongerna varit proffs i NHL och AHL och var med och tog OS-brons för Kanada i vintras.

– Jag har varit i flera olika organisationer redan som proffs och haft en bra karriär så här långt. Jag har funderat på flera olika alternativ men fastnade för Rögle och ser det som en intressant möjlighet för mig och min karriär att få spela i den svenska ligan, säger Christian Thomas.

Den 26-årige högerfattade ytterforwarden tillhör inte de största på isen (174 cm lång) men kompenserar det med en riktigt vass skridskoåkning samt en väldokumenterad förmåga att ta pucken mot och i motståndarmålet.
– Jag gillar att göra mål och är ganska bra på det. Jag skjuter mycket och jag hoppas fortsätta göra mål för Rögle i vinter i en ny liga, säger han.

Han är född och uppvuxen i Toronto men har sett många platser i Nordamerika. Pappa Steve Thomas var under 20 år en av NHL:s stora stjärnor.
Christian Thomas har alltid gjort mycket mål, som junior svarade han för imponerande 99 poäng varav 54 mål på 66 matcher säsongen efter han draftades av NY Rangers tidigt i andra rundan.
Som proffs har han mestadels fått spela i AHL under sex säsonger men har 27 NHL-matcher på sitt CV. I AHL har den nye Rögleanfallaren producerat bra i offensiven och i vintras blev han uttagen i Kanadas OS-lag som tog ett brons i spelen i Pyeongchang i Sydkorea.
– OS är det häftigaste jag upplevt, det var en fantastisk månad, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med sitt senaste nyförvärv:
– Christian är en mycket talangfull offensiv spelare, explosiv skridskoåkare med ett snabbt skott. Han tävlar i varje situation vilket är en egenskap jag fäster stor vikt vid. Jag vet att Christian kommer att bli ett spännande tillskott till vår förening och ser fram emot att ha honom hos oss om några veckor, säger Chris.

Fakta/Christian Thomas
Född: 26 maj 1992 i Toronto, Kanada.
Längd/vikt: 174 cm/79 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Höger.
Ungdomsklubb: Toronto Marlboros.
Landskamper: 13 A.
Draftad: I andra rundan (40:e spelare totalt) 2010 av New York Rangers.
Karriär: Toronto-födde Christian Thomas följde i sin pappas (NHL-stjärnan Steve Thomas) fotspår och började spela ishockey tidigt. Christian var inte så storväxt men kompenserade med en stark skridskoåkning och en väl utvecklad förmåga att producera mål och poäng i offensiven. Öste in poäng som junior och draftades tidigt i andra rundan 2010 av NY Rangers efter att bland annat spelat VM för Kanada två år i rad (U17 och U18). Har sex hela säsonger som proffs i Nordamerika. Har gjort 27 NHL-matcher för tre olika klubbar men mestadels spelat i AHL där han varit en stabil målskytt. Spelade i februari OS för Kanada och tog en bronsmedalj.
Aktuell: Har skrivit ett ettårskontrakt med Rögle.

Huvudpartners