Första pusselbitarna i lagbygget
Publicerad: 2017-04-12
Nyhet
De första nya pusselbitarna till lagbygget är klara. Målvakten Emil Kruse, Karlskoga samt rutinerade Craig Schira, Luleå och talangen Alexander Younan, Vita Hästen, båda backar, har skrivit på för Rögle samtidigt som anfallarna Taylor Matson och Edwin Hedberg förlängt.

Det är två veckor sedan som Rögle kunde stänga den förra säsongen genom att slå Karlskoga i fyra raka matcher i SHL-kvalet.
Arbetet med nästa säsongs trupp har pågått för fullt en längre tid och i dag kan vi släppa de första namnen som tillkommer i truppen.
– Det är en bra start. Tre nya spelare som tillför talang, potential och rutin samt förlängning med två nyckelanfallare, säger sportchef Anders ”Masken” Carlsson som samtidigt berättar att han hoppas på ett positivt svar inom kort från målvakten Anders Lindbäck.
– Vi pratar med Anders och inväntar ett svar från honom. Vi vill jättegärna att Anders fortsätter hos oss, säger ”Masken”.

De tre nyförvärven är: Emil Kruse – 22-årig målvakt från Värmland som vaktat allsvenska målet i Karlskoga de tre senaste säsongerna. Han storspelade i kvalet mot just Rögle i fyra matcher.
– Vårt intresse för Emil växte under kvalmatcherna där han gjorde bra ifrån sig mot oss. Vi bedömer att han har stor utvecklingspotential och det ska bli intressant att se han hos oss.

Craig Schira – rutinerad 29-åring från Kanada som de fyra senaste säsongerna spelat i högsta serien i Finland och nu senast Luleå. Högerskytt, bra skridskoåkare.
– Craig är en spelare vi blivit väldigt förtjust i när vi har mött Luleå de två senaste åren i SHL. Han är stark och tuff och etablerad på den här nivån. Han kommer att hjälpa oss.

Alexander Younan – 20-årig back, ursprungligen från Jönköping men som tillhört Frölunda de två senaste åren. Har varit utlånad till Allsvenskan, senaste säsongen i Vita Hästen där han gjorde 17 poäng (5+12) på 45 matcher.
– Det är en stor och stark back som tävlar varje dag. Vi ser en stor potential i Alexander, han har spelat i landslagen som junior.
Samtliga tre nyförvärv har skrivit på för två år.

Även anfallarna Taylor Matson och Edwin Hedberg är klara för fortsatt spel i Rögle.
Taylor har tre säsonger i Rögle redan. Han fick förra säsongen till viss del förstörd efter en fotledsfraktur i början av säsongen men kom tillbaka under andra halvan. Jobbar alltid hårt och är användbar på flera positioner. Han är klar för två år till.
– Taylor är en bra karaktär och vi vet vad vi får, han driver sig själv och laget varje dag, året runt.
Edwin kom in i truppen i januari från KHL och blev en avgörande faktor i kvalspelet där han gjorde viktiga mål i samtliga fyra matcher mot Karlskoga. Edwin är klar för nästa säsong.
– Han är en spännande spelare, snabb och irrationell. Vi tror han utvecklas ännu mer nästa år.

Det är samtidigt klart att det inte blir någon förlängning med anfallaren Sebastian Wännström. Han inledde säsongen starkt men skadades den 24 november och kom sen inte tillbaka till mer spel den säsongen.
– Vi har fört en diskussion med Wännström och hans agent under en längre tid men inte lyckats komma överens om de ekonomiska villkoren för en förlängning. Vi vill tacka Sebastian för hans tid i Rögle och det han gjort för klubben och önskar han lycka till framöver.

Det är bråda tider för sportchef Carlsson när truppen ska fyllas på:
– Vi för diskussioner med flera spelare, både i truppen och externa namn, avslutar han.