Janne Larsson ny i Rögles tränarstab
Publicerad: 2019-04-08
Nyhet
Han har vunnit mästerskap både som spelare och ledare. Nu ska rutinerade Brynäs-profilen Janne Larsson, 53, hjälpa Rögle på sin resa. Janne är klar som tränare i Rögle BK där han ersätter Roger Hansson i SHL-lagets tränarstab.

– Vi är glada att vi kommit i mål med Janne. Vi har haft en mycket bra process och dialog internt med alla ledare och identifierat vad våra behov är och sedan satt namn på det. Janne är en analytisk och erfaren ledare som vunnit både som ledare och spelare. Han kommer med sin profil passa in bra hos oss, säger Rögles vd Marcus Thuresson som lett processen i en kommentar.
– Det känns som att Rögle har inlett en mycket spännande resa. Processen från första kontakt till att vara överens har gått väldigt snabbt. Jag besökte Ängelholm och träffade folk i förra veckan och det kändes bra. Det finns en vilja och ett bra driv i föreningen och uppdraget känns roligt och spännande, säger Janne Larsson om sitt nya tränaruppdrag.

Janne Larsson är för de allra flesta rejält förknippad med Brynäs och det är kanske inte så konstigt. En spelskicklig center som gjorde 20 säsonger som aktiv på högsta nivå varav 16 i Brynäs. Som spelare vann han bland annat två SM-guld för Brynäs och ett VM-guld (1992).
Efter den aktiva karriären fortsatte han i Brynäs organisation på marknadssidan innan han efter några år klev in i sportens värld igen i Brynäs A-lags ledarstab som han sedan tillhört i nästan tolv år och haft flera olika roller. Även som tränare har han vunnit SM-guld.
– Jag har jobbat med flera olika tränare genom åren och samlat på mig en del erfarenhet. Jag skulle beskriva mig själv som en ganska lugn person, lite mer åt det analyserande hållet. Jag funderar gärna och försöker hitta lösningar.

Det blir inte första gången Janne sysslar med ishockey med Skåne som bas. Hockeykarriären började faktiskt i skånska Tyringe dit hans familj flyttade från Långshyttan i Dalarna när han var 8 år.
– Jag spelade i Tyringe till jag var 15 år innan familjen flyttade till Gävle. Det var bra år och jag har kvar en del vänner från den tiden.
Han har under åren även gästat Rögles hemmahall många gånger – som motståndare.
– Generellt sett så är det ett tufft ställe att komma till som motståndare. Det är en högljudd hemmapublik och ett grymt drag på läktarna, Rögle brukar komma ut starkt. Men det är kul att vara motståndare också med en sådan inramning.

Janne har även hunnit träffa sina nya kollegor i Rögles tränarstab: Cam Abbott, Cory Murphy och Magnus Wennström.
– Jag fick ett bra intryck, jag fick veta hur de vill jobba och jag ser fram emot att komma ner och börja jobba med gänget, säger han.
Kontraktet med Janne Larsson är på två år och Janne kommer att flytta ner under sommaren men kommer att vara närvarande vid A-lagets träningar tidigare under våren.

Fakta/Jan Larsson
Född: 4 september 1965.
Bor: I Gävle just nu – flyttar till Ängelholm under sommaren.
Spelarkarriär: Tyringefostrade Larsson har en lång och mycket framgångsrik spelarkarriär bakom sig som sträcker sig över 20 säsonger i tre elitklubbar: Brynäs, Modo och Lugano (Schweiz). En spelskicklig center och en ledare på isen och i omklädningsrummet. Förknippas mest med Brynäs där han spelade i klubbens A-lag i totalt 16 säsonger. Vann två SM-guld med Brynäs. Har spelat fem VM i Tre Kronor och var med och vann VM-guld 1992.
Tränarkarriär: Har tillhört Brynäs tränarstab i tolv säsonger i olika roller och bland annat vunnit ett SM-guld som ledare.
Aktuell: Har skrivit tvåårskontrakt som assisterande tränare i Rögle BK.