Rögle BK förlänger med duo
Publicerad: 2018-02-03
Nyhet
Samtidigt som vi står inför en spännande slutspurt i SHL där Rögle idag tar emot Örebro i en hyperviktig match kl 15:15 pågår lagbygget för nästa säsong. Rögle BK har förlängt kontrakten med två spelare: backen Jesper Williamsson och centern Simon Ryfors. Båda har skrivit på för två år till.

– Det är två spelare som under min tid här i klubben visat att de vill vara med på vår resa och som varit bidragande i hur vi vänt på säsongen. Jag är glad att vi kan få fortsätta jobba med Jesper och Simon, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

20-årige centern Simon Ryfors har varit i Rögle sedan 2013/14 då han kom in på klubbens hockeygymnasium. Förra säsongen fick han som junior sitt genombrott i A-laget och gör i år sin andra säsong i landets högsta serie.
– Det känns jättebra att ha förlängt. Jag ser fram emot att få vara med på det som vi påbörjat med Chris och Cam den här säsongen, säger Simon som visat en stigande formkurva den senaste tiden. – Jag är inte nöjd med min säsong så här långt, jag har inte fått ut allt jag velat. Jag har mer att visa under de kommande två åren och vill utvecklas och ta steg och bidra till laget och föreningens utveckling.

Sportchef Abbott ser en stor potential i unge Ryfors:
– Det är en ung kille som har stora möjligheter att utvecklas och ta sig till en ny nivå. Det är upp till honom själv. Hans inställning att sätta laget i första rummet uppskattas. Innan Ryfors nya kontrakt börjar gälla ska Rögles SHL-kontrakt säkras. I eftermiddag väntar en hyperintressant hemmamatch mot Örebro som ligger precis före i tabellen.
– Det är en otroligt viktig match, alla här inne förstår allvaret och vi kommer att ge allt för att ta den här trepoängaren.

Även backen Jesper Williamsson har skrivit på ett nytt tvåårskontrakt. 27-årige Jesper är skadad och kommer att följa dramat från läktarplats.
Jesper gör sin tredje säsong i Rögle och var en av lagets bästa spelare när han skadades.
– Det är så klart typiskt att det händer när jag fick så stort förtroende. Samtidigt är jag glad, efter en strulig höst, att jag fick visa vad jag kan. Det känns jättekul att fortsätta i Rögle och få jobba med den nya sportsliga ledningen, säger Jesper.

Chris Abbott är förtjust i Williamsson: – Han har varit en riktig krigare för oss. Han är tyvärr skadad resten av säsongen men hann visa vad han går för. Han har styrkan att kunna spela i flera olika situationer, säger Chris.
När Jesper hör att Chris kallar honom för en krigare så blir han glad:
– Jag älskar att tävla, varje dag. Och nu finns det en miljö här som passar mig. Jag kände stort förtroende från början från tränarna.

Jesper, som spelat i HV71 stora delar av sin karriär innan han kom till Rögle, ser fram emot att förbli nordvästskåning:
– Jag känner mycket för klubben, alla som jobbar i föreningen och våra fans. Hockeyn berör och det är en klubb som andas positivitet.
Just nu rehabtränar Jesper och följer spänt matcherna från sidan:
– Det känns inspirerande att ha klart vad jag ska göra de kommande åren, nu siktar jag på att komma tillbaka stark och bidra nästa säsong. Jag är övertygad att vi gör en bra avslutning på säsongen och fixar det här säger Jesper.