Rögle BK skriver kontrakt med Olli Palola
Publicerad: 2020-08-10
Nyhet
Rögle BK har skrivit kontrakt med finske ytterforwarden Olli Palola. Den 32-årige ytterforwarden är en etablerad och rutinerad poängmakare som bland annat gjorde succé i Växjö i SHL 16/17. Han kommer till Rögle efter tre säsonger i KHL.

– Olli Palola är den högerfattade forwarden vi letat efter som en viktig pusselbit I vårt lagbygge. Det är en rutinerad spelare med en stor offensiv potential som vi får in i truppen. Det är ett rutinerat proffs med bra karaktär och arbetsmoral samt en härlig personlighet som kommer att tillföra bra attityd i omklädningsrummet, säger en nöjd sportchef Chris Abbott efter att ha fått den finske landslagsanfallarens signatur på ett kontrakt.
Värvningen av Olli Palola har gjorts möjlig tack vare Cor Viridis AB. Bolaget är bildat av investerare med stort Röglehjärta. Bolaget har på olika sätt genom åren stöttat Rögle BK:
– Vi är mitt i en coronapandemi som drabbat hela världen på alla olika tänkbara sätt. Det är viktigt att vi i Rögle BK har kontroll på kostnaderna och vi kommer inte att riskera klubbens framtid. Vi har ett fantastiskt stöd från supportrar och partners redan och med Cor Viridis hjälp kan vi nu addera spets till vårt lagbygge utan att det påverkar föreningens övriga verksamhet, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Den finske landslagsanfallaren är en rutinerad spelare som genom åren visat att han kan producera i offensiven i olika ligor och på högsta nivå. 16/17 blev han trea i hela SHL:s poängliga när han spelade i Växjö med bland annat Dennis Everberg och Cory Murphy (numera coach i Rögle).
– Jag och Cory har haft kontakt de senaste åren och nu stämde allt och jag ser fram emot att komma till Rögle och hjälpa laget att fortsätta sin resa. Jag har varit i Ängelholm och ishallen flera gånger som spelare och gillar atmosfären. Jag ser fram emot att få tillhöra hemmalaget och känna stödet, säger Olli Palola i en kommentar.
Olli Palola ansluter till Rögle och truppen i mitten av den här veckan och kommer att spela i tröja nr 43. Kontraktet är på ett år.
Mer om nyförvärvet Olli Palola i eftermiddagens avsnitt av Grönt & Vitt.

Fakta/Olli Palola
Född: 8 april 1988 i Uleåborg, Finland
Längd/vikt: 181 cm/84 kg
Position: Forward
Skjuter: Höger
Tröjnummer i Rögle: 43
Juniorklubb: KeuPa HT
Landskamper: 38 A-landskamper, varav 2 VM-turneringar
Draftad: -
Karriär: Målfarlig redan som junior och Olli debuterade i finska ligan för Ilves som förstaårs J20-spelare. Fick sitt stora genombrott som senior i Tappara säsongen 13-14 då han även fick ta på sig den finska landslagströjan för första gången och spelade VM för Finland. Värvades till Växjö 16-17 där han med 21 mål och totalt 48 poäng blev trea i SHL:s poängliga. Därefter har Olli spelat tre år i KHL innan han nu kommer till Rögle och SHL. I Växjö spelade han med Dennis Everberg och Cory Murphy.
Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.