Rögle förlänger med Ted – klar för fyra år till
Publicerad: 2018-12-04
Nyhet
Rögle BK har i dag förlängt kontraktet med Ted Brithén. Den 28-årige centern har skrivit på ett nytt fyraårskontrakt som sträcker sig över säsongen 2022/23.

– Ted är en av toppcentrarna i den här ligan och vi är mycket glada över att ha säkrat upp Ted som spelare i många år framöver. Han är en av lagets hörnstenar, säger Rögles sportchef Chris Abbott efter att det nya kontraktet signerats.

Ted Brithén är fostrad i Rögle och har gått hela den långa vägen genom klubbens alla ungdomslag ända upp i A-laget. Efter säsongen 2012-13 valde Ted att lämna Rögle och gå till HV71 där han fortsatte att utvecklas och även debutera i Tre Kronor. Efter fyra säsonger i Jönköping som kröntes med ett SM-guld återvände Ted till moderklubben inför förra säsongen.
I Rögle har han fortsatt hålla en mycket hög nivå och varit en av de ledande spelarna.
– Ända sedan jag kom tillbaka förra säsongen så har det känts precis som jag hoppades på. Det känns som hemma, man märker när man kommer tillbaks efter att ha varit borta en tid, hur mycket man brinner för en klubb som jag gör för Rögle, säger Ted.
Han fortsätter apropå kontraktslängden:
– Det är många bitar som känns rätt så det var inga problem. Vi har en bra grupp redan som är på rätt väg på alla sätt och vis. Vi kommer att utvecklas och bli ännu bättre och vara med och slåss om guldet på riktigt. Det känns riktigt bra, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över förlängningen:
– Ted har en mycket stor roll i det här laget och han är ett bra föredöme som kommer till jobbet varje dag. Han har bevisat att han är en vinnare och vi ser fram emot att få jobba med honom i flera år till.
Det nya kontraktet sträcker sig över säsongen 2022/23.

{!A}

**Fakta/#90 Ted Brithén ** Född: 25 juni 1990 i Danderyd.
Längd/vikt: 186 cm/86 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Rögle BK
I A-laget: Fem säsonger.
Statistik (i Rögle): 259 matcher, 60+96=156 poäng, 50 utv min, +33.
Aktuellt: Har förlängt med Rögle BK, fyra år till. T o m säsongen 2022/23.