Sheen tvåmålsskytt - Rögle vände och vann CHL-premiären
Publicerad: 2022-09-01
Rögle gjorde fyra mål i den tredje perioden och vann med 5-4 över polska Katowice i CHL-premiären. Riley Sheen gjorde två av målen medan Samuel Jonsson gjorde matchens avgörande. – Till slut fick vi gjort jobbet och det känns bra, säger tvåmålsskytten.

Den regerande CHL-mästaren Rögle fick bekänna färg direkt av årets turnering. Rögle var länge i underläge i Jantor Arena, men efter en effektiv tredje period kunde laget till slut säkra säsongens första seger i CHL.

– Jag vet inte om det var tuffare än vad vi förväntade oss. De spelar också i CHL och alla lag kommer vara bra. Det gäller att vara redo varje kväll, säger Sheen.

Sheen gjorde två mål, Tony Sund mål och assist och Adam Tambellini samt Samuel Jonsson gjorde de andra Rögle-målen. Calle Clang vaktade kassen för Rögle och stod för 17 räddningar i matchen.

– Vi spelade okej, men det var tufft att få igång spelet där i början. Jag tyckte vi hade bra puckinnehav och gjorde mål i första bytet. Men Katowice ska ha beröm. De kämpade på hårt och backade inte. Till slut fick vi gjort jobbet och det känns bra, säger Sheen.

Inför den sista perioden var Rögle i underläge med 1-3. Men på bara drygt fyra minuter vände Rögle. De grönvita fick hugg efter bara 1.44 av den tredje perioden. Nyförvärvet Sheen avlossade ett skott från mitt i offensiv zon som smet in bakom Katowices målvakt John Murray. Anton Bengtsson noterades för assisten på målet. Två minuter senare kom också kvitteringen. Tambellini åkte ikapp en puck i ena sarghörnet och försökte hitta Dennis Everberg på den bortre stolpen. Pucken studsade tillbaka till Tambellini som hittade nättaket.

I anfallet efter gav Sheen Rögle ledningen med 4-3. Kanadensaren åkte in centralt i zon och hittade rätt med ett välplacerat handledsskott bakom Murray.

– Båda mina mål började egentligen i egen zon. Vi pratade om att prata om just att skapa från egen zon och spela med fart. Får vi in pucken i mitten av banan med fart hjälper det vårt spel och jag lyckades hitta rätt två gånger, säger Sheen.

Hemmalaget gav sig inte och kvitterade igen genom Rögle-bekantingen Hampus Olsson, som gjorde 4-4 efter 6.32. Det resultatet stod sig dock bara till 7.02 innan Jonsson hittade rätt från sin högerbackplats fram till 5-4 för Rögle. Jonssons mål skulle bli matchavgörande. Rögle lyckades nämligen hålla undan efter 24-åringens mål.

MÅLGLATT ÄVEN I MATCHÖPPNINGEN

Rögle hamnade i 1-3-underläget trots att laget öppnade målskyttet i matchen efter bara 23 sekunder när backen Sund sköt 1-0 för de grönvita med ett välplacerat handledsskott från den vänstra tekningscirkeln i offensiv zon. Ledningen stod sig däremot inte särskilt länge. Förra säsongens polska mästare kvitterade bara elva sekunder senare när Brandon Magee utnyttjade en yta i offensiv zon och hittade rätt bakom Clang till 1-1.

Spelet böljade sedan fram och tillbaka, och efter 5.23 utnyttjade Katowice en spelvändning och med ett rappt skott från Grzegorz Pasiut tog hemmalaget ledningen. Resultatet stod sig perioden ut även om Rögle spelade upp sig och satte tryck under slutminuterna.

Mittperioden inledde trevande, men när tredjedelens första mål kom var det Katowice som gjorde det. Efter en kontring där Clang räddade första skottet slog Bartosz Fraszko in 3-1 på volley. Målet kom efter 4.21. Ändå var det ingen stress i Rögle-lägret inför den sista perioden.

– Tränarna sa bara att vi skulle fortsätta och inte bli frustrerade och så. Vi visste att om vi bara fick en så skulle vi få fler. De gjorde ett bra jobb med att hålla oss lugna och positiva och det var precis vad vi behövde, säger Sheen.

Men vändningen kom och Rögle tog tre inledande poäng i turneringen. På lördag väntar Rögles andra match i gruppspelet när ungerska Fehévár väntar på bortaplan (18.00 SVT Play).

SÅ SPELADE RÖGLE

Clang (Rifalk)

Jonsson-Sund, Lesund-Mozik, Kapla-Wallinder, Engström

Everberg-Tambellini-Zaar, Larsson-Kasper-Stål Lyrenäs, Sheen-Bengtsson-Rosdahl, Sjödin-Niederbach-Tärnström, Ljungman