Sjöa” redo – gör comeback mot Mora i morgon
Publicerad: 2018-11-16
Nyhet
Här är glädjebeskedet som Rögles supportrar gått och längtat efter. Hemvändaren Mattias "Sjöa" Sjögren är spelklar efter sin långa skadefrånvaro. Centern gör säsongspremiär i Rögledressen i lördagens hemmamatch mot Mora.

– Jag är glad att äntligen kunna spela match igen. Att få dra på mig den grönvita matchtröjan och spela inför Röglefansen i Lindab Arena igen är något jag sett fram emot ända sedan jag skrev på kontraktet med Rögle i våras, säger Mattias Sjögren.

Efter sju framgångsrika säsonger i SHL, KHL, Schweiz och Tre Kronor bestämde sig Mattias i våras för att komma hem till Rögle igen och skrev på ett fyraårskontrakt i våras.
Men hans comeback har fått vänta, Mattias led av sviterna efter en hjärnskakning i vintras i schweiziska ligan och har under en lång tid endast rehabtränat och successivt ökat belastningen för att inte råka ut för några bakslag.
– Vi har varit noggranna med att inte ha för bråttom utan att verkligen ta det steg för steg.

I oktober började Mattias träna med laget igen, först som icke tacklingsbar men den senaste månaden har han kört för fullt.
– Det har varit en lång försäsong för mig. Jag kan väl erkänna att mitt tålamod har testats sen jag började köra för fullt. Nu är jag glad att den perioden är över och jag på riktigt kan bli en del av det här laget fullt ut, säger Mattias.

Han har från läktarhåll sett laget att efter en tung start sakta men säkert utvecklats och ta kliv i rätt riktning.
– Det var tufft i början när det gick trögt, då ville man hjälpa till. Det är skoj att se utvecklingen och att vi visar vilket bra lag vi egentligen är. Det känns inspirerande att komma in i laget och hjälpa till, säger Mattias.

Den landslagsmeriterade centern kommer att bli en välkommen förstärkning i Rögle. Men efter att inte ha spelat mer än två matcher på snart elva månader så är det naturligt med en inkörningsperiod.
– Jag har kört på hårt och känner mig fysiskt sett i riktigt bra form. Men iskondition och timing får du först av att spela match och det kommer att ta ett litet tag att komma in. Jag vet själv vad jag kräver av mig själv och jag kommer att spela lite enklare i början innan timingen känns rätt, säger han.
– Men jag är glad att äntligen kunna spela match igen, avslutar han.
Matchen mot Mora i Lindab Arena börjar kl 14:45 lördag eftermiddag.