Jonas Ahnelöv klar för Rögle
Publicerad: 2018-09-06
Nyhet
Med nio dagar kvar till SHL-premiären förstärker Rögle BK laget. 30-årige svenske landslagsbacken Jonas Ahnelöv har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle BK. Jonas ansluter till laget omedelbart och är med på fredagens träning.

– Vi är väldigt glada över att Jonas kommer till oss. Det är en toppback som kommer att addera en massa stabilitet och rutin till vårt lag, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Den 188 centimeter långe och 100 kilo tunge Ahnelöv har en lång och imponerande karriär i flera av världens bästa ligor och är en av landets absoluta toppbackar.
Jonas var med i Tre Kronor i OS i februari och har de tre senaste säsongerna spelat i ryska ligan för Avangard Omsk.
Jonas var nere i Ängelholm och träffade Chris Abbott nyligen och fick se Lindab Arena och bekanta sig med omgivningen.
– Vi hade ett bra snack och jag gillade det jag hörde om klubben och de ambitioner man har. Jag är glad att vi kommit överens och jag är riktigt sugen på att hoppa in och vara med på den intressanta resa man redan påbörjat, säger Jonas.

Jonas kommer ursprungligen från Huddinge och har Flemingsberg som moderklubb men det var i Frölunda som genombrottet kom. Han har spelat tolv säsonger på högsta nivå i SHL, AHL och KHL. Han har även tillhört Tre Kronor de sju senaste säsongerna och var med så sent som i OS-turneringen i februari.
– Jag skulle beskriva mig själv som en stabil back som sätter defensiven i första hand men är inte rädd för att kliva upp och bidra i offensiven. Några mål per år gör man väl, säger han med ett skratt.

Chris Abbotts senaste pusselbit i lagbygget kommer nio dagar före SHL-premiären:
– Det har varit en process över en tid att bygga det här laget och med Ahnelöv känner jag mig ännu mer säker och trygg över vårt lag när vi nu börjar den långa resan för att nå våra mål, säger Chris Abbott.
Jonas Ahnelöv kommer att vara på plats på fredag morgon och delta i A-lagets träning.

Fakta/Jonas Ahnelöv
Född: 11 december 1987 i Huddinge.
Längd/vikt: 188 cm/100 kg.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Flemingsberg.
Landskamper: 66 A-landskamper, 22 juniorkamper.
Draftad: I tredje rundan 2006 (88:e spelare) av Phoenix.
Karriär: Den stabile tvåvägsbacken kommer ursprungligen från Flemingsberg och Huddinge men debuterade i SHL för Frölunda 2005/06. Har sju säsonger i SHL för Frölunda och Modo samt tre i AHL och nu senast tre raka säsonger i ryska ligan från Avangard Omsk. Har varit landslagsman i Tre Kronor de sju senaste säsongerna och spelade i OS i februari.
Aktuell: Har skrivit kontrakt med Rögle BK.