Snöplig strafförlust när J18 föll mot Växjö
Publicerad: 2019-11-07
Det som efter 20 minuter såg ut att bli en tät hockeymatch, kom istället att bli rena gåsatåget till utvisningsbåset. Totalt delades det ut 40 utvisningsminuter när Växjö straffbesegrade J18.

Varken Rögle eller Växjö hade något större afton i powerplay i torsdagskvällens match i Catena Arena. Trots att det stundtals var rena svängdörrarna i utvisningsbåsen, resulterade bara matchens första utvisning i mål - men gjorde det å andra sidan dubbelt upp.

Med en man mindre på isen tog Växjö ledningen tidigt, sedan man utnyttjat en snabb spelvändning. 40 sekunder, och med bara sex sekunder kvar på utvisningen, kvitterade Elias Andersson bortaövertaget.
Röglebacken Sebastian Törnqvist bröt sedan dödläget innan perioden var över. Via en lång dragning fick han mer eller mindre öppet mål att lägga in ledningspucken i. Hemmalaget såg ut att stärkas av övertaget.
Stundtals parkerade man i Växjözon under periodens slutskede, men trots att chanserna fanns där, fick man inte in pucken.

Resterande del av matchen rycktes sönder fullständigt av utvisningar. Lagen spelade inte fem mot fem många minuter efter pausvilan, men ingen av lagen lyckades kapitalisera på de numerära övertagen.
Rögle och Erik Pålsson var närmst att få med sig ett mål, sedan pucken tagit i sargen bakom Växjömålet och studsat fram. Nätet såg vidöppet ut, men Svedebäck i Växjömålet stod för en imponerande räddning, när han dök efter pucken.

Istället kvitterade Växjö i spel fyra mot fyra med knappa sju minuter kvar av matchen. Kanske skulle Rögle fått en straff med sig några minuter senare, då Erik Pålsson vräktes omkull med fri gata mot mål. Så blev inte fallet.
Efter en mållös förlängning knep gästerna extrapoängen hem till Växjö.

Andreas Ljunggren