Mattias Sjögren återvänder hem till Rögle
Publicerad: 2018-04-28
Lagbygget 18/19
Rögle BK har gjort klart med ett efterlängtat nyförvärv. Efter åtta säsonger i bland annat Nordamerika, ryska KHL och nu senast Schweiz återvänder 30-årige tungt meriterade centern Mattias Sjögren hem igen. Mattias har skrivit på ett fyraårskontrakt med Rögle BK.

– Rögle har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag har följt Rögle under hela tiden jag varit borta från klubben och jag måste säga att det känns riktigt positivt med allt som händer nu. Det ska bli grymt kul att komma hem igen, säger Mattias Sjögren som på fredagskvällen blev schweizisk mästare med sitt Zürich.

Mattias Sjögren har under flera år varit en drömvärvning för Rögle BK och det är en tung pusselbit som nu sportchef Chris Abbott adderar till sitt lagbygge för säsongen 18/19:
– Vi är extremt glada och nöjda över att få tillbaka Mattias Sjögren hem till Rögle. Han kommer att bli en stor del i vårt lagbygge och lag, det är en ledare på och utanför isen. Mattias ska vara med oss länge och har uttryckt sin vilja och tro på att vinna ett mästerskap här, säger Chris Abbott och syftar på det fyra år långa kontraktet.

Det är en tungt meriterad spelare som nu ansluter till Rögle och truppen för kommande säsong.
Landskrona-sonen kom till Rögle som pojklagsspelare och redan som J18-spelare debuterade Mattias i A-laget.
Säsongen efter var Mattias bofast i Rögles allsvenska A-lag och våren 2008 spelade han en avgörande roll när Rögle gick upp i elitserien efter en högdramatisk avslutning i kvalserien.
Efter två säsonger i Elitserien, där Mattias även fick debutera i Tre Kronor, skiljdes man åt. Rögle ramlade ur och Mattias karriär fortsatte i Färjestad där han blev svensk mästare direkt.

Efter åtta säsonger i SHL, Nordamerika, KHL och nu senast Schweiz är det en rutinerad men fortfarande hungrig Mattias Sjögren som återvänder till nordvästra Skåne och Rögle.
– Jag är inte lastgammal och jag vill komma hem och vinna. Jag har samlat på mig massor med erfarenhet de här åren, spelat många viktiga matcher och spelat med och mot bra spelare. Jag ser fram emot att komma hem till Rögle, man har ett grymt stöd från fans och sponsorer och bra förutsättningar att göra något riktigt bra, säger Mattias.
– Jag upplever att Rögle tagit ett steg och vill mer än att etablera sig. Det gillar jag, säger han.

Mattias har gjort sig känd som en hårt arbetande tvåvägscenter som är oerhört lojal och som kan användas i alla spelformer.
– Det är länge sedan men både jag och Cam gillade att spela med Mattias. Vi vet vilken kraft han kan vara och hur han kan påverka matcher utan att det inte alltid visar sig i den personliga statistiken, säger Chris.

Kontraktet med Rögle är på fyra år och gäller till och med säsongen 2021-22.

{!A}

Fakta/Mattias Sjögren
Född: 27 november 1987 i Landskrona.
Längd/vikt: 189 cm/97 kg.
Position: Center.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: IF Lejonet
Landskamper: 86 A-landskamper. Fyra VM-turneringar (2011, 2014, 2015, 2016).
Meriter: VM-silver 2011, VM-brons 2014, SM-guld 2011 (Färjestad), gick upp i Elitserien 2008 med Rögle, årets forward i svensk ishockey 2014/15, schweizisk mästare med Zürich 2018.
Draftad: Nej, signades av Washington Capitals som free agent 2011.
Karriär: Kom till Rögle från Lejonet redan som pojklagsspelare. Debuterade i A-laget (allsvenskan) säsongen 04/05 och var bofast i Rögles A-lag säsongen därpå. Var med och spelade upp Rögle i elitserien 2008 efter en dramatisk avslutningsmatch mot Mora. Spelade fem hela säsonger i A-laget, totalt 278 tävlingsmatcher. Gick till Färjestad där han blev svensk mästare säsongen 10/11. Tillhörde i två säsonger Washington Capitals och spelade då i AHL samt lånades ut till Färjestad. Återvände till Sverige och SHL (Linköping) i två säsonger. Därefter AK Bars Kazan i KHL och nu senast två säsonger i schweiziska Zürich Lions.
Statistik i Rögle: 278 matcher i A-laget mellan 2005-2010 varav 50 matcher i kvalserien. 34 mål+45 assist, 79 poäng. 146 utv. minuter, -3.
Aktuell: Har skrivit ett fyraårskontrakt med Rögle BK.