Hampus Sjöström sportchef för herrlaget
Publicerad: 2024-05-02
RBK HERR
Hampus Sjöström blir sportchef för Rögle BK från och med säsongen 2024-25.

Etableringen av Rögles nya sportsliga organisation är igång. Klubben har sedan en tid tillbaka jobbat med att noggrant utvärdera organisationens olika delar, för att kunna ta nästa steg i att bli ledande i att utveckla svensk klubbishockey. En nyckelroll i den sportsliga ledningen är tjänsten som sportchef för herrlaget. Nu är det klart att Hampus Sjöström tillsätts i den rollen.

Sjöström, som verkat som tillförordnad sportchef i klubben sedan den 12 december 2023, har skrivit på för de tre kommande säsongerna (till och med 2026-27).

– Först och främst är jag fantastiskt glad att jag får chansen att fortsätta jobba med den här klubben och det här laget. Förutsättningarna och faciliteterna här håller högsta europaklass, och stödet i närområdet ger oss möjligheten att fortsätta kunna bygga något riktigt bra under lång tid. Jag är glad och stolt över möjligheten, säger Sjöström.

– Hampus har visat ett fantastiskt ledarskap och gjort ett jättejobb sedan han fick hoppa in i rollen i december. Han har varit trygg, drivande och gett ledarstaben och spelargruppen förutsättningar för att kunna lyckas med resan de gjort under våren. Parallellt med det arbetet har han också jobbat stenhårt med att bygga och stärka truppen ytterligare inför kommande säsong. Det ska bli väldigt spännande att följa hans fortsatta arbete, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Sjöström kom till Rögle från svenska ishockeyförbundet och tillträdde som assisterande sportchef inför säsongen 2021-22. Under de senaste säsongerna har han också varit Team Manager för Juniorkronorna över tre JVM.

– Hampus har under sina år i Rögle, på förbundet och med juniorlandslagen byggt ett stort nätverk av spelare och ledare inom ishockeyn som är väldigt värdefullt i sportchef rollen. Hans kompetens, moderna ledarskap och organisationsförmåga kommer utan tvekan göra honom till en mycket effektiv och framgångsrik sportchef i SHL, säger Daniel Koch.

Rögle avslutade grundserien 2023-24 som nia och tog sig till SM-slutspel. Laget slog ut Timrå med 2-0 i matcher i åttondelsfinal, Färjestad med 4-0 i matcher i kvartsfinal och Växjö med 4-0 i semifinal innan det tog stopp i SM-finalen mot Skellefteå (1-4 i matcher). Nu fortsätter arbetet framåt.

– Vi vill stå för en hockey och ha en identitet som får Catena Arena på fötter. Motståndarna ska känna av atmosfären här redan från när de kliver av på parkeringen. Sen vill jag också fortsätta bygga på den familjära känslan som så starkt symboliserar bandyklubben, säger Sjöström.

Hampus är med på resan. Bli en del av gemenskapen till nästa säsong du också.

Skaffa ditt säsongskort redan idag. Du är Rögle. Vi är Rögle.

KÖP SÄSONGSKORT HÄR

Peter Ekholm