Abbott: "Har väldigt attraktiva alternativ"
Publicerad: 2021-06-16
Lagbygget
Chris Abbott har sett flera spelare lämna förra säsongens trupp, men Rögles sportchef är inte orolig. – Vi jobbar hårt med att utvärdera olika möjligheter. Jag gillar gruppen vi har och är exalterad över de som vi kan addera, säger Abbott.

Att sluta tvåa i SHL och sedan ta SM-silver har sina påföljder. Det vet Rögles general manager Chris Abbott som hittills under försäsongen sett elva spelare lämna klubben. Däribland Daniel Zaar, Simon Ryfors, Niklas Hansson och Éric Gélinas. Senast i raden är Gélinas som i måndags blev klar för NHL-laget Carolina Hurricanes.

– Det är priset man får betala när man har ett bra lag. Killarna får möjligheter att gå vidare och vi är såklart väldigt glada för alla som tar nästa steg i sina karriärer, säger Chris Abbott.

Ryfors (25 mål, 45 poäng) och Zaar (18, 50) var Rögles bästa mål- och poänggörare förra säsongen. Gélinas och Hansson har de senaste två åren varit två av backarna som fått mest istid i laget.

– Det är en utmaning att hitta stabila ersättare, men vi har gjort ett bra jobb hittills och vi har tre, fyra platser kvar att fylla och ett par bra alternativ som vi tittar närmare på just nu. Det tar sig.

Att lag förändras från en säsong till en annan är knappast något ovanligt. Rögle har de senaste åren utmanat i toppen av SHL. Framgångarna har i sin tur fått utländska klubbar att lockas av Rögle-spelare.

– Det säger mycket om kvalitén på vår ledarstab och om den miljö vi har här. Att killar ska gå vidare till nästa nivå är det vi sålt in till spelare som kommit hit. Jag älskar att se det. Jag önskar de spelarna allt det bästa. Och det betyder också att vi har ett dussin spelare till därute som förhoppningsvis bara har bra saker att säga om Rögle, vilket kan hjälpa oss att värva nya spelare eller får dem att komma tillbaka.

{!A}

”UTVÄRDERAR OLIKA MÖJLIGHETER”

Abbott har värvat in Ludvig Larsson och Oskar Stål Lyrenäs från Mora. William Strömgren och William Wallinder från Modo och Ryan McKiernan från tyska Berlin. Fem spelare in och elva ut, tolv om man räknar med Olli Palola som sitter på utgående kontrakt, lämnar luckor i truppen, men Abbott hoppas snart ha något mer att presentera.

– Vi har väldigt attraktiva alternativ på spelare som kan komma hit. Vi hoppas kunna ha vetskap den kommande veckan vilka som kan komma att ansluta till oss. Vi jobbar hårt med att utvärdera olika alternavi. Jag gillar gruppen vi har och är exalterad över de som vi kan addera.

Har du någon deadline för när truppen måste vara satt?

– Jag har ingen deadline, men vill helst inte jobba in i juli så att vi vet och kan planera att få spelarna på plats, speciellt de utländska. Ju förr desto bättre, men vi har tålamod. Några av våra unga spelare kommer få en chans i höst, så vi har tillräckligt med spelare för att kunna köra på på träningarna och kunna hantera eventuella skador. Det är ett pågående arbete, men jag hoppas inte det tar för lång tid.

Rögles A-trupp tränar juni ut innan en längre semester väntar spelarna. Laget återsamlas i början av augusti och ska då på allvar påbörja en ny resa. Om Chris Abbott får semester eller inte, återstår att se.

– Jag försöker njuta av tid med familjen. Vi stannar kvar i Sverige. Men jag fokuserar på att vi har ett så bra lag vi bara kan ha till nästa säsong. Vi laddar om och är redo att köra i augusti, säger Abbott.

Rögles lagbygge 2021-22

IN: Oskars Stål Lyrenäs, Fw, Mora, Ludvig Larsson, Fw, Mora, William Wallinder, B, Modo, William Strömgren Fw, Modo, Ryan McKiernan, B, Berlin

UT: Johan Gustafsson, Mv, Västerås, Jakob Bondesson, B, klubb ej klar, Niklas Hansson, B, Zug, Moritz Seider, B, Detorit Red Wings, Èric G´elinas, B, Carolina Hurricanes, Joey Laleggia, B/Fw, Timrå, Melker Eriksson Fw, klubb ej klar, Simon Ryors, Fw, Tampa Bay Lightning, Daniel Zaar, Fw, Torpedo, Taylor Matson, Fw, HV71, Erik Andersson, Fw, Timrå.

"UTGÅENDE KONTRAKT": Olli Palola, Fw

Peter Ekholm