Efter match: Rögle-Oskarshamn 4-0
Publicerad: 2021-08-19
Försäsongen 2021
Rögle tog försäsongens andra seger genom att vinna med 4-0 mot IK Oskarshamn i Ljungby Arena under torsdagskvällen.

SÅ VAR MATCHEN

Rögle gjorde sin andra match och tog sin andra raka seger under försäsongen. Anton Bengtsson, Adam Tambellini (2) och William Strömgren gjorde Rögles mål medan Christoffer Rifalk höll nollan.

Efter en pigg inledning på matchen fick Rögle ett powerplay efter 4:20 av den första perioden när Oskarshamns Tomas Zohorna åkte ut två minuter för ”delaying the game”. Rögle skapade en del chanser i det efterföljande numerära överläget, men det var först precis efter att utvisningen löpt ut som Bengtsson kunde peta in 1-0 på en retur på Tyler Kellerers ribbskott efter 6:23. Det blev den första periodens enda mål.

Christoffer Rifalk gjorde sitt första framträdande för säsongen och fick jobba hårt för sin nolla i den andra perioden. Oskarshamn testade Rifalk flera gånger, utan att lyckas få in pucken. Rögle-målvakten gjorde 14 räddningar i den andra perioden och totalt 27 i matchen.

I den tredje perioden dubblade Adam Tambellini Rögles ledning. Efter ett powerplay och efterföljande långt anfallsspel hittade kanadensaren rätt framför mål framspelad av Ted Brithén. Då stod matchuret på 8:27.

Drygt fyra minuter senare smällde det igen. Den här gången genom William Strömgren som fick pucken i slottet och pricksköt in 3-0 bakom Tim Juel i Oskarshamnsmålet. Matchen slutade 4-0 efter att Tambellini gjort sitt andra i matchen när han satte pucken i tom kasse i slutminuterna.

Nästa Rögle-match är på lördag då laget möter Troja i Ljungby.

HÖJDPUNKTER

SPANING 1: RIFALK

Oskarshamn var piggt i den andra perioden och skapade flera heta chanser framför Rögle-kassen. Men säsongsdebuterande Christoffer Rifalk höll tätt och visade prov på fin form även om det är tidigt på säsongen.

SPANING 2: STRÖMGREN TOG CHANSEN

I Dennis Everbergs frånvaro fick William Strömgren chansen i kedjan med Ted Brithén och Tyler Kelleher. Strömgren tog för sig och gjorde 3-0-målet, sitt första A-lagsmål i Rögle.

– Det var bara ett skott, det var ganska långt ifrån, men det är kul att det sitter, säger Strömgren.

FRÅN OMKLÄDNINGSRUMMET

Janne Larsson

Christoffer Rifalk

MATCHFAKTA:

Rögle-Oskarshamn 4-0 (1-0, 0-0, 3-0)

Period 1: 1-0, Anton Bengtsson (utan assist).

Period 2:

Period 3: 2-0 Adam Tambellini (Ted Brithén), 3-0 William Strömgren (utan assist), 4-0 Tambellini (Mattias Sjögren) i tom kasse.

Skottstatistiken: 36-27 (11-7, 10-14, 15-6)

Peter Ekholm, Joel Nordström