Efter match: Frölunda-Rögle 3-4 (ÖT)
Publicerad: 2021-08-10
Försäsongen 2021
Frölunda och Rögle gjorde upp i säsongens första träningsmatch. Här får du allt det hetaste från kvällens match.

SÅ VAR MATCHEN

Första perioden bjöd på fysiskt spel direkt från start och det lades inga fingrar emellan trots att den var säsongens första match. Frölundas Michael Spacek drog på sig matcens första utvisning efter drygt fyra minuter. I det efterföljande powerplay-spelet passade Ludvig Larsson fram till en i slottet fristående Oskar Stål-Lyrenäs som skickade in ledningsmålet för Rögle.

Frölunda svarade några minuter senare genom att kvittera i sitt första powerplay i matchen. Ryan Lasch hittade backen Mattias Norlinder som satte pucken bakom Calle Clang i Röglemålet.

Tre minuter in i mittenakten tog Tyler Kelleher fart i offensiv zon, rundade kassen och tryckte in 2–1 för Rögle. Frölunda skulle dock upprepa sitt handlande från första perioden, och mer därtill. Först satte Jens Olsson kvitteringen och innan perioden var över hade Norlinder petat in sitt andra för matchen efter en tilltrasslad situation framför mål.

Trejde perioden fortsatte på samma spår som de två första med böljande spel och mycket chanser åt båda håll. Rögle kvitterade efter drygt nio, återigen genom amerikanen Tyler Kelleher. Unge backen Thimo Nickl sköt och nyförvärvet från Oskarshamn tryckte in returen framför mål.

3–3 stod sig ordinarie tid ut och matchen gick till förlängning där Rögle fick inleda i powerplay. Väl där pangade Tony Sund från blålinjen och Dennis Everberg styrde in segermålet. Tvåmålsskytten Tyler Kelleher noterades för assist.

Efter matchen var Cam Abbott nöjd med lagets insats.

– Jag gillar ur vi tävlar idag direkt från start, jag tycker att killarna jobbade hårt. Det är vår första match och bara den runt åttonde dagen vi är tillsammans som grupp. Som helhet är det många bra saker som vi kan ta med oss, säger han.

HÖJDPUNKTER

• {!A}

SAMARBETET HÅLLER I SIG

Oskar Stål Lyrenäs och Ludvig Larsson bildade en fruktad duo i Mora förra säsongen. Tillsammans stod de för 89 poäng varav 45 var mål. Nu stod de två för säsongens inledande mål med sitt nya lag när Larsson spelade fram Stål Lyrenäs i powerplay. Deras kemi kan mycket väl bli ett vapen för Rögle framöver.

BRA DEBUT FÖR KELLEHER I RÖGLETRÖJAN

Nyförvärvet Tyler Kelleher satte färg på SHL under sina två första år i ligan med Oskarshamn. Totalt blev det 57 poäng i småland, och i amerikanens första match med Rögle fortsatte han direkt på samma spår. Först satte han dit lagets andra mål via köksvägen, sedan kvitterade han i tredje perioden och i förlängningen spelade han fram till Dennis Everbergs avgörande. Kelleher bildade kedja med just Everberg och Ted Brithén i kvällens match. Efter matchen hyllar han sina medspelare.

– Det är skönt att få upp självförtroendet och samtidigt lära känna mina kjedjekamrater. Det är två väldigt bra spelare som har varit med länge, så de är enkla att spela med. Jag får mycket hjälp från dem idag, säger han.

INTERVJUER FRÅN OMKLÄDNINGSRUMMET

Tyler Kelleher