Rögle BK skriver A-kontrakt med backlöfte
Publicerad: 2021-04-02
Pressmeddelande
Han har tränat med A-laget under den andra halvan av säsongen och även hunnit debutera i SHL. Rögle har gillat det man sett och vill se mer. Rögle BK skriver därför ettårskontrakt med österrikiske backtalangen Thimo Nickl, 19.

– Det kändes overkligt när Chris (Abbott, sportchefen) kom till mig och berättade att han ville erbjuda mig ett A-kontrakt för nästa säsong. Jag stortrivs här och är så glad över att veta att jag ska vara kvar här nästa säsong, säger Thimo Nickl som gör sitt första seniorår nästa säsong.

Thimo Nickl skulle egentligen gjort sin andra säsong i kanadensiska juniorligan men coronarestriktioner gjorde att han hamnade i Rögles J20-lag i höstas istället. Där visade han framfötterna och plockades upp på A-lagsträningar när det behövdes.

NHL-klubben Anaheim draftade den österrikiske landslagsbacken i fjärde rundan i höstas och Thimo Nickl debuterade i SHL för Rögle redan i november och har sedan dess varit med A-laget långa stunder.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att ha kvar Nickl en säsong till:
– Thimo Nickl är en mycket stabil högerfattad back. Hans arbetsmoral har stuckit ut på ett imponerande sätt och han kommer till rinken varje dag med en härlig attityd vilket uppskattas av tränarstaben. Jag är glad över att han signat sitt första proffskontrakt med oss och vi ser fram emot att få jobba vidare med honom, säger Chris Abbott.