Ryan McKiernan ansluter till Rögle
Publicerad: 2021-05-24
Backen Ryan McKiernan är klar för Rögle BK. McKiernan, som närmast kommer från Eisbären Berlin i den tyska ligan, har skrivit på ett tvåårskontrakt. – Han är en offensiv back som beskrivs som väldigt svår att möta, säger general manager Chris Abbott.

Ryan McKiernan ansluter till Rögles lagbygge inför kommande säsong. McKiernan har de senaste tre säsongerna spelat i den tyska ligan, en säsong i Düsseldorfer EG och två i Eisbären Berlin.

– Det känns väldigt bra. Chris har varit väldigt hjälpsam under hela den här processen. Vi har bara hört bra saker och ser fram emot att komma till Rögle och Ängelholm, säger McKiernan.

Den gångna säsongen gjorde McKiernan 25 poäng (7+18) på 38 grundseriematcher och tio poäng (7+3) på nio slutspelsmatcher. Berlin vann det tyska mästerskapet och McKiernan blev utsedd till finalseriens MVP.

– Jag är en spelare som jobbar hårt och som har mycket stolthet i mitt defensiva spel. Men jag gillar att bidra offensivt, vilket jag visat under hela min karriär, men kanske framförallt i slutspelet med Berlin nu senast. Jag ser fram emot att bidra med det, säger McKiernan.

McKiernan kom till Europa inför säsongen 2014-15. Han representerade då AIK i HockeyAllsvenskan där han gjorde 22 poäng på 52 grundseriematcher. Efter tre i år den österrikiska ligan gick flyttlasset vidare till Tyskland.

STUDERAT PÅ COLLEGE

Innan 31-åringen kom till Europa spelade han i bland annat i den kanadensiska juniorligan QMJHL och studerade fyra år vid McGill University.

Sedan SHL-säsongen 2020-21 tog slut har Rögle tappat backar som Niklas Hansson och Moritz Seider. Chris Abbott ser en möjlighet för McKiernan, som också är högerskytt, att fylla en av de platserna.

– Jag skulle beskriva hans spel som en kombination av Niklas Hansson och Mortiz Seider. Han är även erfaren och har spelat i flera olika ligor nu. Han fortsätter att växa. Han passar bra in i den mall vi har för vilka personer och spelare vi vill jobba med här. Han har bra utbildning och har fortsatt bli bättre under hela karriären, säger Abbott.

Kontraktet med Ryan McKiernan är skrivit över de två kommande säsongerna.

Se Ryan McKiernans profil på eliteprospects

Peter Ekholm