Vändning och seger i Ungern
Publicerad: 2022-09-03
Två sena mål i den tredje perioden gav Rögle en 2-1-seger borta mot ungerska Fehérvár i Champions Hockey Leauge. Matchvinnare blev Marco Kasper som satte avgörandet med 3.14 kvar att spela.

Rögle är obesegrat i gruppspelet i Champions Hockey League efter ännu en uddamålsseger på europaresan. Två mål under matchens nio sista minuer i Gabor Arena gjorde att Rögle kunde vända 0-1 till seger med 2-1 mot Fehérvár

– Det var en tuff match. Publiken, det var inte svårare att spela, snarare roligare. Det var ett fysiskt lag. Kanske det mest fysiska vi stött på så här långt, säger backen Michael Kapla.

Marco Kasper och Michael Kapla gjorde Rögles mål medan Christoffer Rifalk stod för 12 räddningar.

– Det var en bra match. Jag tyckte att vi spelade ganska bra igen. Det blir lite frustrerande ibland, speciellt med powerplay-lägena. Under en del i andra perioden kommer vi ifrån vårt spel lite, men under de första tjugo minuterna och sista delen av tredje så är det vår match. Det var skönt att få en seger, säger Kapla som hade två skott på mål i matchen och spelade 17.57 minuter.

Kaspers avgörande mål kom med 3.14 kvar att spela och var österrikarens första i årets turnering. Linus Sjödin jobbade bakom mål och fick fram pucken till Kasper som från snäv vinkel hittade nätmaskorna bakom hemmalagets målvakt Dominik Horvarth, som gjorde 32 räddningar i matchen.

Det ungerska laget höll ihop bra under de första 40 minuterna. Rögle hade visserligen två puckar i målramen och ett antal andra målchanser, men det var hemmalaget som gjorde matchens första mål. 1-0-pucken kom efter en kontring efter 7.46 av mittperioden genom Patrick Newell som slog in en retur bakom Rifalk.

I den tredje perioden hade Rögle chans att få utdelning tidigt. Fehérvárs Balint Magosi fick fem minuter och matchstraff för boarding efter 2.20, men trots det långa numerära överläget lyckades Rögle inte komma till den riktigt heta chansen. Nästan direkt efter fick Rögle chans i powerplay igen, men inte heller den gången fick de grönvita hål på Horvarth i motståndarmålet. Totalt hade Rögle sex powerplay-lägen i matchen utan att göra mål.

Rögles första mål kom istället efter 11.28 av den tredje perioden. Framspelade av Anton Bengtsson fick Kapla öppen gata på vänsterkanten. Backen snärtade till ett handledsskott som satt i det bortre hörnet hos Horvarth.

– Pucken kom ur vår zon och "Banger" fick pucken. De var lite trötta och bytte. Jag fick en bra passning och gick på attack och hittade rätt, säger Kapla.

I matchens slutsekunder missade Fehérvár ett öppet mål. Sverige-bekantingen Janos Hari sköt direkt från den högra tekningscirkeln, men träffade burgaveln. Rögle har därmed tagit maximala sex poäng den här veckan och toppar gruppen före Zürich som vann premiären mot Fehérvár men som föll i sudden med 1-2 mot Katowice.

Kommande vecka möter Rögle Fehérvár och polska Katowice hemma i Catena arena på torsdag respektive lördag. Köp biljett.

– Det känns bra att vi har tagit full pott. Det var det vi siktade på och nu får vi komma hem och möta båda de här lagen inför våra fans. Det ser vi fram emot.

SÅ SPELADE RÖGLE

Rifalk (Clang)

Jonsson-Sund, Mozik-Wallinder, Lesund-Kapla, Engström

Everberg-Tambellini-Zaar, Larsson-Kasper-Stål Lyrenäs, Sheen-Bengtsson-Rosdahl, Ljungman-Ferguson-Edström, Sjödin