Rekordår för arena och event: "den mötesplats vi strävar efter"
Publicerad:

Rögle BK summerar säsongen 2023-24. I en rad artiklar här på roglebk.se berättar vi om alla våra olika verksamhetsområden. Här: en koll på arenan.
Säsongen 2023-24 blev ett rekordår för Rögle BK. Aldrig tidigare har så många besökt Catena Arena och upplevt stämningen under Rögles matcher.
– Vi kan se tillbaka på en mycket lyckad säsong publikmässigt. Trots sportsliga utmaningar under grundserien ser vi att Catena Arena är den mötesplats som vi strävar efter, säger Rögles Arenaservicechef Robin Westerling.
Beläggningen i arenan under herrarnas grundserie var hela 96,1 procent, en ökning med runt två procentenheter från föregående säsong. Detta innebär att publiksiffran landade på 6083 i snitt. Rögle hade åtta slutsålda hemmamatcher och hela 17 gånger var publiksiffran över 6000. Totalt besökte 157 768 personer arenan under grundserien.
Herrlaget hade en sportsligt utmanande grundserie, men när slutspelet väl började toppade laget formen. Under slutspelet slog intresset i taket och samtliga sju slutspelsmatcher var utsålda.
Sett över hela säsongen, med både grundserie och slutspel inräknat, hade Rögles herrlag en
publiksiffra på 6119 i snitt. Det ger en beläggning på 97 procent. Lägg därtill damernas matcher, med bland annat publikrekord i NDHL och högst publiksiffra i ligan i snitt. Totalt besökte hela 213 810 personer Catena Arena, vilket är nytt rekord.
– Inför säsongen satte vi väldigt ambitiösa mål, både besöksmässigt och ekonomiskt. Dessa mål har vi nått och överträffat, vilket vi är väldigt stolta över. Vi är givetvis enormt tacksamma för det stöd som Rögles supportrar och partners visar i med och motgång. Vi är stolta över den stämning som publiken skapar varje match och den gemenskap som finns i Rögle BK, säger Westerling.
Förutom rekord i antalet besökare och beläggning slogs dessutom rekord i restaurangdelen.
Under säsongen slogs flera försäljningsrekord, däribland i försäljning under en enskild match samt i total omsättning.
En stor del i utvecklingen i beläggningsgraden är hur Rögle arbetar med Arenaupplevelsen. Målet är att skapa mervärden för besökarna och supportrarna, så att Catena Arena blir en plats att vilja besöka igen.
– Vi är nöjda med säsongen, men vi kommer aldrig att bli mätta. Vi jobbar alltid med att bli lite bättre varje dag och kommer att fortsätta utveckla vår arenaupplevelse till nästa säsong.
– Redan nu ser vi ett hårt tryck på försäljningen av säsongskort till nästa säsong och siktar på nya rekord även i den kolumnen, säger Robin Westerling.