Hållbarhetsveckan är här: "Viktigaste är att så frön"
Publicerad: 2024-03-04
Under hela vecka tio kommer Rögle BK fokusera extra mycket på hållbarhet. Vi kan alla vara en del i att påverka den hållbara utvecklingen i samhället. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Äntligen är hållbarhetsveckan igång!

Under Hållbarhetsveckan vill Rögle BK belysa, upplysa och påverka kring frågor som berör alla dimensioner av hållbarhet. Genom aktiviteter tillsammans med partners, upplysningskampanjer mot besökare samt insatser i hållbar riktning i den interna verksamheten hoppas vi kunna skapa förutsättningar för berörda att ta ytterligare steg i en hållbar utveckling och medvetna hållbara val.

– Vår tanke med Hållbarhetsveckan är inte att vi tror vi ska förändra världen under denna vecka. Det viktigaste för oss är att så frön om medvetna hållbara val så vi alla kan vara en del av en hållbar framtid, säger Daniel Henrysson, projektledare för Rögle Hållbarhet.

Matchen mot Leksand den femte mars innebär själva hållbarhetsmatchen och den nionde mars (hemma mot Linköping) innebär ett större fokus på föreningssamverkan.

Hur kommer hållbarhetsveckan att märkas?

Under och inför veckan kommer ni bland annat få ta del av olika informationskampanjer, filmer kopplat till Rögles Hållbarhetsarbete – både i arenan och i Rögles sociala kanaler.

Menyn på luncherna kommer anpassas och det kommer förmedlas information kring måltidernas fossila avtryck. Det kommer även göras insatser för att ännu mer minska på arenans matsvinn. Varje vecka kastas ungefär 40 kg mat under våra luncher. Hur kan du vara en del i att minska detta matsvinn. Två exempel på enkla åtgärder kan vara:

Ta inte mer än du orkar äta upp!

Ta hellre två gånger, det är ju buffé!

Under matcherna kommer det finnas aktiviteter som är kopplade till Rögles hållbarhetpartners.

Under året har Rögle Hållbarhet haft insamlingskampanjer till förmån för Barncancerfonden. Inför matchen den 9 mars lämnar Rögle Hållbarhet det insamlade bidraget till Barncancerfonden Södra och Barncancerfonden.

Det kommer också att arrangeras hållbarhetsluncher för näringslivet med olika föreläsningar kopplat till de tre dimensionerna av hållbarhet.

Förutom att upplysa till hållbara val vill Rögle BK visa på all den goda verksamhet som redan sker inom hållbarhetens ramar. Att dagligen bedriva verksamhet för 650 aktiva och ett 100 tal ledare på ett hållbart långsiktigt sätt är en av våra viktigaste frågor inom föreningen. Barnrättslagen ligger som en bärande grund i formandet av våra interna dokument kring ledarskap och utveckling vilka ska implementeras, följas och följas upp. Detta för att ständigt utvecklas som förening för att skapa trygga utvecklande miljöer för barn och unga. Under veckan kommer ni få följa delar av vår verksamhet där just dessa frågor speglas och diskuteras.

Vårt interna arbete ligger till grund för att på ett trovärdigt sätt kunna vara förebilder ute i samhället kopplat till vårt samhällsengagemang. Att kunna bidra till barn och unga i samhället ser vi som viktigt för att skapa förutsättningar till en meningsfull och aktiv fritid men även för att bara kunna skapa hopp och tro i stunder där man behöver en extra knuff. Genom diverse satsningar i samhället agerar vi goda förebilder 1för att stimulera till aktivitet och ökat välmående både fysiskt och psykiskt.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Känner ni igen meningen? Hoppas det för i veckan har vi upplyst er kring detta genom en del kampanjer i sociala medier. Dock handlar det inte om att bara sortera skräp, ta cykeln till matchen eller samåka till matchen utan så mycket mer. Framför allt handlar budskapet om att vi måste göra saker tillsammans för att kunna göra skillnad. Här tar föreningslivet ett stort ansvar. Att varje dag, varje vecka och år utveckla, utbilda och skapa starka individer genom sin verksamhet gör skillnad. Ledare, föräldrar och aktiva som i stor utsträckning genom ideellt arbete TILLSAMMANS skapar förutsättningar för en meningsfull och aktiv fritid. Under veckan och under lördagens match kommer föreningslivet i vårt närområde uppmärksammas och uppmuntras för detta arbete. Än en gång, det är när vi gör saker tillsammans som vi kan göra skillnad.

EXEMPEL PÅ INFORMATIONSKAMPANJER:

Ta cykeln till matchen:

Ta cykeln till matchen

Samåk till matcherna:

Samåk

Plocka upp ditt skräp efter dig:

Sopa Rent

Anton Toft