Kvalhjälten Clang ansluter till Rögle
Publicerad: 2021-03-24
Efter ännu ett förlängningsdrama kunde Kristianstads IK sent på tisdagskvällen säkra det allsvenska kontraktet via seger i den femte och avgörande kvalmatchen borta mot Väsby. En av de stora kvalhjältarna är utlånade Röglemålvakten Calle Clang som storspelat i hela kvalet. Calle är inte klar med säsongen – i nästa vecka ansluter han till Rögles trupp till SM-slutspelet som en av tre målvakter.

– Man är lite sliten just nu men lever lite på lyckorus. Först ska vi ha någon form av avslutning med Kristianstad men sen ska jag komma hem till Rögle och vara med A-laget från och med nästa vecka. Det ska bli riktigt kul och spännande, säger Calle Clang som är så kallad namngiven tredje målvakt i Rögle under våren.

18-årige Calle Clang tillhör Rögle men har den här säsongen varit utlånad till allsvenska Kristianstad för att få rutin från seniorhockey. Och trots sin unga ålder så har han tagit stora kliv på seniorscenen den här säsongen. Trots att han var borta med det Småkronorna på JVM i drygt en månad hann han spela 32 allsvenska matcher i vinter. I kvalspelet mot Väsby har Calle vaktat målet i varje minut i de fem matcherna för Kristianstad och spelat mycket övertygande.

– Jag är jättenöjd med säsongen. Jag har fått spela mycket, inte minst efter JVM, och fått stort förtroende. Även om det resultatmässigt varit tungt för laget så har det rullat på för egen del, säger Calle.

Det har varit en intensiv period i kvalspelet mot Väsby. Fem matcher på åtta dagar och resor fram och tillbaka till Stockholm. Kristianstad vann de två första matcherna på bortaplan men missade att avgöra på hemmais och fick åka till Upplands Väsby en gång till för en femte och avgörande match. Som man vann med 2-1, segermålet inslaget drygt elva minuter in på andra förlängningsperioden.

– Det har varit ganska nervöst och mycket press. Det var tungt när vi inte kunde avgöra på hemmaplan utan fick åka upp igen för att spela avgörande match där. Men jag tycker vi tog oss samman och löste det jättebra. Vi var som bäst i sista matchen, säger Calle.

Calle själv har på de fem kvalmatcherna släppt in elva mål, ett snitt på 1.65 insläppta mål per match och har 94,65 i räddningsprocent.

– Det har gått bra för egen del. Sen har jag haft bra hjälp av utespelarna som sett till att hålla motståndarna på utsidan vilket underlättat för mig.

Säsongen med Kristianstad är över – men inte för Calle Clang som nu ansluter till Rögle:
– Det ska bli jättekul. Jag känner att jag utvecklats och tagit steg och är sugen på att fortsätta träna och utvecklas.

Rögle har förutom Calle Clang även haft backen Jakob Bondesson och forwarden Melker Eriksson utlånade till Kristianstad – båda missade sista matchen på grund av skada. Rögle säger grattis till Kristianstad för fortsatt spel i Hockeyallsvenskan!