Lesund tvingas till operation – missar resten av säsongen
Publicerad: 2022-01-14
Erlend Lesund måste opereras och förväntas vara återställd om åtta till nio månader. Det innebär att han missar resten av den här säsongen.

Backen Erlend Lesund missar resten av säsongen. Norrmannen skadade sig i matchen mot Leksand den 27 november, och efter vidare undersökningar har läkarna kommit fram till att operation är nästa steg i för honom att bli kvitt sin skada.

– Vi i det medicinska teamet kommer gör allt vi kan för att ha Erlend på isen till den första SHL-matchen nästa säsong. Erlend är en otroligt seriös idrottsman som kommer jobba hårt i sin rehabilitering för att komma tillbaka starkare än tidigare, säger Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip.

27-årige Lesund gör sin tredje säsong i Rögle. Den här säsongen har han stått för sex assist på 21 matcher i SHL och för en assist på fem matcher i CHL.

– Det är tråkigt för Erlend att säsongen är över för hans del. Men vi tror att operationen kommer gå bra och att han kommer tillbaka helt återställd till början av nästa säsong. Erlend kommer vara en viktig del av laget med sitt ledarskap, även om han inte kommer kunna bidra på isen, säger Rögles general manager Chris Abbott.

Peter Ekholm