Poängstark forward klar för Rögle
Publicerad: 2021-07-05
Lagbygget 2021-22
Tyler Kelleher har skrivit ett ettårskontrakt med Rögle BK. Forwarden kommer närmast från IK Oskarshamn.

Amerikanen Tyler Kelleher kom till SHL inför säsongen 2019-20 och gjorde omedelbart succé i Oskarshamn. Kelleher gjorde 13 mål och totalt 28 poäng under sin debutsäsong och vann Oskarshamns interna poängliga. Den gångna säsongen följde han upp med åtta mål och totalt 29 poäng.

– Rögle är ett hårt arbetade lag som vill vinna varje match. Det är en bra kultur för ett lag som jag är väldigt laddad över att få bli en del av, säger Kellerher.

26-årige Kelleher kommer från Longmeadow i Massachussets, USA. Han hade ett år kvar på kontraktet med Oskarshamn, men så sent som igår (läs söndag) bröt han det avtalet och förhandlingarna med Rögle har sedan gått fort.

– Jag letade efter det som passade mig och min karriär bäst och jag känner att Rögle är det. Jag är väldigt sugen på att dra igång, säger Kelleher.

Den 168 centimeter långe och 73 kilo tunge Kelleher gjorde fyra säsonger på University of New Hampshire innan det blev spel i AHL. Han gjorde en hel AHL-säsong (2017-18) som han delade med spel i Milwaukee Admirals och Texas Stars. Inför säsongen 2018-19 flyttade han till tyska Ingolstadt där han producerade 13 mål 25 assist, vilket öppnade dörren för SHL-spel.

– Jag tycker att mina styrkor som spelare ligger i min snabbhet, teknik och förmågan att se isen, säger Kelleher.

Med Kelleher in i truppen har nu Rögle 13 forwards på kontrakt. General manager Chris Abbott säger så här om sin senaste värvning.

– Tyler är en väldigt intelligent och kreativ spelare som anpassat sig bra till spelet i SHL de senaste två säsongerna. Han är en bra lagkamrat, en spelare som jobbar hårt och som är motiverad till att fortsätta utveckla sitt spel. Vi tror att han kan nå högre nivåer här i Rögle, säger Abbott.

Kontraktet med Rögle sträcker sig över den kommande säsongen.

– Jag kommer komma till rinken varje dag och försöker lämna den som en bättre spelare. Jag vill hjälpa laget vinna matcher på alla sätt jag kan, säger Kelleher.

Peter Ekholm