Bengtsson och Kasper spelar VM i Finland
Publicerad: 2022-05-11
Anton Bengtsson är uttagen i Sveriges trupp och Marco Kasper i Österrikes inför VM i Finland som drar igång på fredag. – Det känns helt otroligt och lite svårt att greppa. Framförallt med tanke på hur fort det har gått. För några år sedan var jag inte ens i närheten av landslaget och nu få spela ett VM, säger Bengtsson.

Rögle har två spelare med i VM i Finska Tammerfors som drar igång i helgen; Bengtsson i den svenska truppen och Kasper i den österrikiska.

För Anton Bengtssons blir VM hans första stora turnering med Tre Kronor. Under förra och den här säsongen har han spelat i Euro Hockey Tour, men VM blir något helt annat tror 28-åringen.

– Det känns rätt sjukt. Det har gått väldigt fort sedan jag kom till Rögle. Utvecklingen har gått spikrakt uppåt och att få vara med och representera Sverige i ett VM känns sjukt stort när man tänker på hur snabbt det gått, säger Anton Bengtsson.

Bengtsson, som kom till Rögle inför säsongen 2019-20, har haft en spikrak utvecklingskurva i den grönvita tröjan. På fyra säsonger i Rögle har han gjort 76 poäng (42+34) på 160 matcher. Den gångna säsongen satte han personbästa i mål (20), assist (19) och poäng (39) på 49 matcher i grundserien. Om han får en offensiv roll i Garpenlövs lag återstår att se.

– Jag har en lite mer defensiv roll kanske. Samtidigt fick jag vara med och spela powerplay i alla tre matcher i Beijer. Vi har inte haft något riktigt snack om vilken roll jag kommer ha i så fall, så vi får se när vi drar igång och vilka spelare som tillkommer.

Garpenlöv har tagit ut 25 spelare, men det kan tillkomma fler efter finalserien mellan Färjestad och Luleå samt från lagen som åker ut i Stanley Cup-slutspelet i NHL. Bengtsson är ändå optimistisk gällande sin roll i laget.

– Det gäller att tro på sig själv, men det kommer säkert komma in spelare från finallagen och så vidare. Det gick bra i Beijer hockey Games där jag tyckte att jag visade framfötterna.

Sverige inleder VM med match mot Österrike på lördag. I gruppen finns också Finland, USA, Tjeckien, Storbritannien, Norge och Lettland.

– Det här är en stor dröm. Något man alltid kollat på sedan man var liten och att får vara med på en sådan resa själv ska bli fantastiskt kul, säger Bengtsson.

18-årige Marco Kasper gör VM-debut för Österrike. Kasper kommer ifrån en genombrottssäsong i SHL där han stod för elva poäng (7+4) på 46 matcher och för sex poäng (3+3) på 13 slutspelsmatcher. I vintras var han lagkapten för Österrike i JVM, som avbröts efter två matcher på grund av Covid-19.

– Det ska bli väldigt roligt att spela VM. Det är en dröm att få spela i det österrikiska landslaget och representera mitt land, säger Kasper.

Kasper ser också VM som en bra möjlighet att visa upp sig inför sommarens NHL-draft där han tippas väljas i den första rundan.

– Absolut. Men jag ska bara gå ut och göra mitt bästa och spela så bra jag kan för att hjälpa laget att vinna. Det är det jag foksuerar på och det andra kan jag inte påverka, säger Kasper.

Peter Ekholm