Senators kallar tillbaka Pettersson
Publicerad: 2024-01-29
RBK HERR
Ottawa Senators har kallat tillbaka Oskar Pettersson. Forwarden lämnar Rögle redan under måndagen.

Inför den här säsongen skrev Oskar Pettersson på ett treårskontrakt med Senators, som draftade honom i den tredje rundan (72 totalt) 2022. Pettersson har varit utlånad till Rögle under säsongen, men återvänder nu till Senators.

– I takt med att Oskars roll begränsats hos oss har ett önskemål från Ottawa uppstått om att han ska avsluta säsongen i deras organisation som vi valt att tillmötesgå. Vi hoppas att flytten får önskad effekt för Oskars utveckling och att vi får chansen att jobba ihop igen i framtiden, säger Rögles tillförordnande sportchef Hampus Sjöström.

Pettersson kom till Rögle från Halmstad Hammers säsongen 2018-19 för att spela i U16. Han har sedan gått hockeygymnasiet och spelat sig till A-laget via J18 och J20. Pettersson debuterade i SHL under säsongen 2022-23 och belönades med ett rookiekontrakt.

Totalt blev det tre poäng (1+2) på 55 SHL-matcher samt sju slutspelsmatcher i Rögletröjan. Pettersson har också gjort fem CHL-matcher med klubben och stått för ett mål.

I J20 producerade han 74 poäng (52+22) på 74 matcher och var med och vann JSM-guld 2022-23. Under sin tid i Rögle har Pettersson också spelat ett U18-VM, där han var med och vann guld (2022), samt två JVM som gett en fjärdeplats (2023), och ett silver (2024).

– Jag vill tacka alla inom föreningen som varit en del av min resa under de senaste sex åren. Jag vill även rikta ett stort tack till våra fantastiska fans, det har varit en ära att få kliva ut inför en fullsatt Catena Arena, säger Pettersson.

Peter Ekholm
Huvudpartners