Rögle föll i försäsongspremiären
Publicerad: 2022-08-11
Under torsdagskvällen drog matchsäsongen igång på riktigt. Men borta mot Kristianstad räckte det inte hela vägen till seger. Kristianstad vann med 4-2.

Rögle inledde försäsongen 2022-23 på bortais. Utan Dennis Everberg, Daniel Zaar och spelarna på JVM (Calle Clang, Linus Sjödin, William Wallinder, Theodor Niederbach och Daniel Ljungman) bussade laget till Kristianstad. Hemmalaget vann med 4-2 efter Rögle-mål från Adam Edström och Oskar Hassel. Christoffer Rifalk vaktade kassen.

– Det var en tuff första match. De kommer ut hårt, har en match i benen och är väl lite mer inne i det än vad vi är. De tävlar lite hårdare än vad vi gör, det är väl egentligen den stora skillnaden, säger forwarden Kim Rosdahl.

Tidigt i den första perioden skulle hemmalaget ta ledningen med 1-0 genom Theo Nordlund. Efter målet tog Rögle tag i taktpinnen mer och mer men det var hemmalaget som utäkade sin ledning i powerplay genom Jack Kopacka.

Kristianstad fick en smakstart även i andra perioden när Rögle-bekantingen Jakob Bondesson tryckte in 3-0 efter en soloprestation. Hemmalaget gjorde också 4-0 genom Dennis Svensson innan Rögle hittade in i målprotokollet. Adam Edström höll sig fint framme och tryckte in reduceringen till 4-1 på en retur 13.17 in i andra perioden.

– Vi är såklart besvikna över resultatet. Det finns ändå många positiva saker som vi kan ta med oss men även saker som vi inte kan göra till en vana. Viljan att tävla som Kristanstad hade idag var något som vi inte matchade och det är inte riktigt acceptabelt, säger Cam Abbott.

Tredje perioden innebar en jakt för att Rögle skulle komma allt närmare Kristianstad. Rögle tog över spelet mer och mer, Ludvig Larsson hade ett skott i ribban och nyförvärven Riley Sheen och Kim Rosdahl började skjuta in sig. Till slut skulle ytterligare en reducering komma när Oskar Hassel drog till med ett rappt handledsskott till 4-2.

Men närmare än så kom inte Rögle. Om en vecka är det nya tag då IFK Helsingfors kommer på besök till Catena Arena.

SÅ SPELADE RÖGLE

Målvakter: