Här är Rögles lagkaptener 2021-22
Publicerad: 2021-09-08
Säsongen 2021-22
Mattias Sjögren fortsätter som lagkapten. Som assisterande får han Anton Bengtsson, Erlend Lesund och Dennis Everberg.

Med fyra dagar kvar till SHL-premiär mot Örebro står det klart vilka som kommer vara Rögles kaptener kommande säsong. Mattias Sjögren gör sin tredje säsong med C:et på bröstet, men får tre nya assisterande kaptener jämfört med tidigare år.

– Mattias får sällskap av Anton Bengtsson, Erlend Lesund och Dennis Everberg som blir assisterande lagkaptener den här säsongen. Alla tre visar på sitt sätt hur vi ska uppträda på och utanför isen. De är bra ledare och spelare för det här laget, säger lagets huvudtränare Cam Abbott.

Dennis Everberg återvände till Rögle inför säsongen 2019-20. Förra säsongen stod 29-åringen för 17 mål och totalt 32 poäng på 44 matcher. I slutspelet blev det tre mål och tre assist på 12 matcher. Everberg är en av de mest erfarna spelarna i Rögle, med bland annat två VM-guld för Sverige.

– Det är såklart en ära att få ett ”A”. Men det kommer inte förändra mig som person eller spelare, säger Everberg.

28-årige Anton Bengtsson går in på sin tredje säsong i Rögle. På totalt 100 grundseriematcher i Rögletröjan har han stått för 18 mål och 12 assist. Förra året fick han dessutom debutera i Tre Kronor.

– Det är fantastiskt kul, en ära att vara en av kaptenerna. Jag tycker väl att mitt spel leder lite mer än vad jag är verbal. Jag ska visa vägen med hårt jobb, säger Bengtsson.

Erlend Lesund ska även han påbörja sin tredje säsong i Rögle. Den 26-årige norrmannen stod förra säsongen för tre mål och sju assist och har på totalt 102 matcher i den grönvita tröjan noterats för fyra mål och 13 assist.

– Det är en stor ära. Jag försöker visa vägen i vardagen och hjälpa de yngre lite, vad som behövs för att spela på den här nivå och sprida glädje. Det är ganska enkla grejer egentligen, säger Lesund.

Peter Ekholm