Fyra spelare lämnar Rögle BK
Publicerad: 2022-04-29
Lagbygget 22-23
Samuel Johannesson, Lucas Ekeståhl-Jonsson, Valtteri Kemiläinen och Thimo Nickl lämnar Rögle BK.

I tisdags stod det klart att Rögle spelat färdigt för säsongen 2021-22. Nu har Rögles sportchef Chris Abbott börjat med lagbygget för nästa säsong och i det kommer inte Samuel Johannesson, Lucas Ekeståhl-Jonsson, Valtteri Kemiläinen eller Thimo Nickl ingå.

– Jag vill tacka alla fyra för deras insatser i Rögle. Samuel, Lucas och Valtteri har verkligen gjort ett bra jobb och hjälpt klubben till seriesegern i SHL och till titeln i CHL den här säsongen, säger Abbott.

Samuel Johannesson kom till Rögle från Halmstad redan i U16 och har sedan spelat sig upp i klubbens seniorlag. 21-åringen SHL-debuterade säsongen 2018-19, men det var först säsongen efter som han tog en ordinarie plats. Johannesson gjorde elva poäng (1+10) på 44 matcher vilket ledde att han under sommaren 2020 draftades av NHL-klubben Columbus Blue Jackets i den sjätte rundan (176:e spelare totalt). Säsongen 2020-21 stod han för fyra poäng (1+4) på 45 matcher och i säsongen som precis avslutats noterades han för sju poäng (1+6) på 48 SHL-matcher. Johannesson gjorde dessutom tre mål på elva matcher i Champions Hockey League.

Totalt har Johannesson gjort 22 poäng (3+19) på 144 SHL matcher, samt 17 slutspelsmatcher för Rögle.

– Samuel har gjort ett jättebra jobb under sina år i klubben, från det att han tog klivet upp i A-truppen. Han har varit proffsig att jobba med och vi önskar honom lycka till framöver, säger Abbott.

Ekeståhl Jonsson hann med två säsonger i Rögle-tröjan. Han värvades till Rögle från Färjestad inför säsongen 2020-21 och noterades för 12 poäng (2+10) på 51 matcher samt en assist på 14 slutspelsmatcher. Den gångna säsongen exploderade han poängmässigt och noterades för 36 poäng (7+29) på 52 matcher vilket var fjärde bästa notering bland ligans backar. 26-åringen stod dessutom för tio poäng (1+9) på 13 slutspelsmatcher och 13 poäng (2+11) på 13 CHL-matcher.

– Lucas har verkligen utvecklats till den back vi trodde att han kunde bli och har blivit en toppback i den här ligan. Vi önskar honom all lycka på hans nya äventyr, säger Abbott.

Valtteri Kemiläinen kom till Rögle precis innan transfer-fönstret stängde den 15 februari. Den finska OS-backen hann med att göra fem poäng (2+3) på åtta SHL-matcher och nio poäng (2+7) på 13 slutspelsmatcher. 30-åringen spelade även CHL-finalen mot Tappara.

Thimo Nickl inledde säsongen i Rögle, men lånades sedan ut till hockeyallsvenska AIK där det blir en fortsättning för Österrikaren. Nickl kom till Rögle inför säsongen 2020-21 och noterades för totalt 15 SHL-matcher och två CHL-matcher i klubben.

Peter Ekholm