1940-talet: Bandyn fortsätter
Publicerad: 2022-02-27
1932. Det var då allt började. Det var då Rögle Bandy Klubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades.

I den första delen kunde ni läsa om när Rögle Bandyklubb bildades i Tånga. De första åren präglades av bandy på naturisarna och under 40-talet fortsatte klubben att etablera sig som en bandyklubb, faktiskt en av Skånes bästa.

För i takt med att klubben växte kom också framgångarna. Omställningen från sjumanna- till elvamannaspel, en regel som infördes inför 40-talets första säsong, hade fungerat mycket bra för Rögle som lyckades vinna åtta av sina elva matcher under den första vintern med det utökade antalet spelare på isen.

{!A}

På bilden ovan syns ett av bandylagen på 40-talet. Fotot är från tidigt -40-tal. Kanske 1943 eller kanske från 1942 då klubben firade tio år.

Rögle skördade framgångar under 40-talet och 1948 lyckades Rögle gå hela vägen och vinna distriktsmästerskapen genom att slå IFK Malmö i finalen på Prästsjön i Örkelljunga. Det stora framgångarna gjorde att klubben började rikta blickarna mot att bredda sin verksamhet. Med huvudspåret hockey. Men mer om det i nästa del när vi tittar närmare på 1950-talet.

Texter: Peter Ekholm och Andreas Ljunggren.

(Faktan till den här texten kommer från tidigare texter på roglebk.se)

Rögle BK