Marco Kasper årets pristagare av Granitpucken
Publicerad: 2023-03-08
Granitpucken
Marco Kasper är 2023 års vinnare av Granitpucken. Priset delas ut årligen av familjen Rune och Inga Brännborns stiftelse. Kasper kommer ta emot priset innan hemmamatchen mot Timrå den 9 mars.

Granitpucken delas ut för tredje året i rad. Familjen Brännborn är initiativtagare till priset och det ekonomiska bidraget (50 000 i gåva till pristagaren) kommer från familjen Brännborns stiftelse. I kriterierna för att kunna få priset står bland annat att pristagaren ”genom sin talang och ambition ska göra starka avtryck i Rögle. Utmärkande egenskaper är kamratskap, fair play och god och positiv anda.”

Årets pristagare, Marco Kasper, gör sin tredje säsong i Rögle och har under säsongen varit en av lagets mest framträdande spelare på isen. Förra sommaren draftades österrikaren av och skrev på ett kontrakt med NHL-klubben Detroit Red Wings.

Motiveringen:

Granitpucken 2023 går till forwarden Marco Kasper som under den här säsongen gått från klarhet till klarhet i SHL. Österrikaren har under hela sin tid i Rögle visat upp en otrolig professionalism. På isen är Marco Kasper en pådrivare, en spelare som leder med sin inställning och spel. Likadan är han utanför vilket han visat genom på ett otroligt sätt kombinera både skola och hockey.  Han har dessutom gjort det på ett främmande språk, som han lärt sig tala flytande. Det är egenskaper väl värdig en granitpucksvinnare.

Granitpucken är inte bara namnet på det pris som delas ut. Det är också materialet i den skulptur vid Brännborn Center, som snart ska invigas. Graniten pekar på styrka och uthållighet och skulpturen består av ett stort granitblock. Den är tydligt Rögle-profilerad så alla som passerar ska känna att man nu är "i Rögleland". I skulpturen är sedan tidigare namnen Samuel Jonsson och Dennis Everberg ingraverade och kommer att kompletteras med årets spelare.

Pristagarna får förutom penninggåvan en Orrefors glas-statyett ”Granitpucken” (design Carolina Malmros, Ängelholm) och en litografi ”Flygande puckar” efter en oljemålning av Rune Brännborn (litografin är framställd av Mats Landerberg, Magnarp) -

Pristagaren utses av en kommitté bestående av tre personer från Rögle BK och tre personer från Inga och Rune Brännborns familj och organisation.

Rögle BK