Kanadensisk måltjuv till Rögle
Publicerad: 2022-05-10
Forwarden Riley Sheen är klar för Rögle. Kanadensaren kommer senast från det tyska laget Bietigheim Steelers och har skrivit på för två år.

– Det känns jättebra att komma till Rögle. Det är ett steg upp mot var jag spelade förra säsongen. Jag har hört mycket bra om organisationen. Jag ser fram emot möjligheten att komma till ett topplag och som spelar i CHL. Jag ser fram emot det, säger Sheen.

Den 27-årige kanadensaren Riley Sheen är nästa man in i Rögle-truppen till säsongen 2022–23. Förra säsongen gjorde vänsterskytten 40 mål och vann skytteligan i DEL. Han slutade tvåa i poängligan med totalt 64 poäng på 55 matcher.

Sheen spelade juniorhockey i Western Hockey League fram till 2015. Han spelade sedan college- och universitetshockey i fyra säsonger innan han valde att ta upp proffskarriären för att flytta till ORG Beijing i den tyska andra ligan.

I Beijing blev det 27 mål och totalt 50 poäng på 53 matcher vilket tog honom till Bietigheim Steelers där han under sin första säsong gjorde 28 mål på 45 matcher (61 poäng) och hjälpte laget upp i den tyska högsta ligan DEL.

– Han har en väldigt unik bakgrund. Det är spelare som vill ta nästa steg och spela i SHL. Han har en hunger att komma hit och bli en stor del av vårt lag. Jag ser väldigt mycket fram att få ta hit honom och hjälpa honom att anpassa sig till SHL-hockeyn. Det är en intelligent spelare som älskar att göra mål, men som sätter laget i första hand, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Sheen kommer ursprungligen från Edmonton i Kanada Under sin WHL-karriär representerade han fyra klubbar; Medicin Hat Tigers, Seattle Thunderbird, Lethbridge Hurricanes och Red Deer Rebels. På 253 matcher gjorde han 163 poäng (57+106).

_Bilden på Riley Sheen är tagen av Marco Leipold/City Press GmbH. _

Peter Ekholm