Slovakisk VM-forward till Rögle
Publicerad: 2021-07-23
Lagbygget 2021-22
Robert Lantosi ansluter till Rögle. Den slovakiske forwarden har skrivit på ett ettårskontrakt. – Jag har varit i kontakt med Chris några gånger och han vill verkligen ge mig en chans, säger Lantosi.

Den senaste biten i Rögle-pusslet är den 25-årige högerfattade forwarden Robert Lantosi. Lantosi har de senaste två säsongerna spelat för Providence Bruins i AHL.

– Robert är en spännande ung kille som vi följt i Nordamerika de senaste åren och i det slovakiska landslaget. Han vet hur det är i Sverige eftersom han har bott i Västerås i fem år och kan svensk hockey. Vi är glada att han tar nästa steg i sin utveckling hos oss, säger Rögles general manager Chris Abbott.

När Robert Lantosi var 16 valde han att lämna sitt hemland för spel i Sverige och Västerås. Han spelade i Sverige mellan åren 2012 och 2017 och förutom Västerås representerade han Arboga, Vita Hästen, Lindlöven och Sundsvall. Totalt har han 53 matcher i HockeyAllsvenskan på sitt CV.

– Jag var i kontakt med Chris några gånger och han vill verkligen ge mig en chans. Jag har alltid gillat Sverige. Det var en möjlighet för mig att komma tillbaka, säger Lantosi.

Säsongen 2018-19 gjorde han 58 poäng (20+38) på 56 matcher för HK Nitra i den slovakiska ligan. Det gav honom en chans till spel i Providence i AHL. Säsongen 2019-20 gjorde han 31 poäng (11+20) i AHL. På grund av Covid-19 inledde han förra säsongen i Nitra där han stod för 18 poäng (4+14) på 18 matcher innan han avslutade i Providence med att göra 15 poäng (9+6) på 25 matcher.

– Jag försöker vara en offensiv spelare och producera framåt. Jag har jobbat på mitt defensiva spela de senaste tre åren för att bli mer allround, beskriver Lantosi sig själv.

– Han är en snabb och kvick forward som gillar att skjuta och skapa offensivt och vi tror att han kommer passa bra in på vår högersida, säger Abbott.

Lantosi har också erfarenhet från den internationella scenen. I de senaste två VM-turneringarna har han varit en del av det slovakiska landslaget. 2019 gjorde han två assist på sju matcher under hemma-VM i Bratislava, och i våras noterades han för sex poäng (1+5) på åtta matcher.

– Det var grymt. Första året kom jag dit från den slovakiska ligan, det var en dröm att spela VM på hemmaplan. Det var kul i år också, roligt att spela för sitt land. Att få representera sitt land på högsta nivå är det man drömmer om, säger Lantosi.

Robert Lantosi kommer till Sverige lagom till att Rögle drar igång försäsongen den 2 augusti.

– Jag vill bli en bättre spelare, det är en tuff liga och jag har en stor möjlighet att utvecklas. Jag ska försöka bli bättre, och försöka hjälpa laget att vinna matcher, säger Lantosi.

Peter Ekholm