Linus Sjödin skrev sitt första SHL-kontrakt
Publicerad: 2021-02-22
A-lag
Från hockeyskolan i Rögle ända upp till kontrakt med A-laget - senaste spelaren som gjort den resan är 18-årige Linus Sjödin. På måndagen skrev han på sitt första A-lagskontrakt med Rögle som gäller resten av den här säsongen samt nästa säsong.

– Det känns jättebra, jag är jätteglad. Det är något man drömt om och siktat moti hela sitt liv att få spela A-lagshockey för moderklubben, säger Linus efter att ha skrivit på kontraktet.

Linus kallades upp i Rögles A-lag i mellandagarna och togs ut i en matchtrupp första gången den 28 december hemma mot Frölunda. Den 7 januari borta mot Färjestad fick han hoppa in för första gången och i torsdagens match mot Djurgården nådde han över 100 spelade minuter vilket innebär ett rookiekontrakt.

På måndagseftermiddagen kom sportchef Chris Abbott ut i Akademihallen med kontraktet och fångade Linus innan han skulle köra ett ispass. Röglejuniorens första A-lagskontrakt sträcker sig över denna och nästa säsong, 2021-22.

– Linus är en mycket intelligent hockeyspelare med en mycke ljus framtid. Genom hårt och målmedvetet arbete har han nått ett första delmål, ett A-lagskontrakt. Han är en äkta Rögleprodukt och hans utveckling är ett bra betyg till alla tränare i vår organisation som hjälpt honom på vägen, säger sportchef Chris Abbott i en kommentar.

– Vi ser fram emot att se vad Linus kan åstadkomma hos oss både den här säsongen och följande, när han nu fortsätter att växa och utvecklas på alla plan till en proffessionell hockeyspelare, avslutar Chris.