Clangs besked: ”Jag stannar i Rögle”
Publicerad: 2022-05-11
Calle Clang stannar i Rögle kommande säsong, detta trots att han skrivit på ett kontrakt med NHL-klubben Anaheim Ducks. Målvakten meddelade sitt val via sin Instagram under onsdagen.

I förra veckan skrev Clang på ett treåårigt rookie-kontrakt med Ducks. Ett avtal som innebär att han skulle kunna lämna för NHL-spel redan till hösten. Men så blir det inte. Clang stannar i Rögle åtminstone över säsongen 2022-23.

– Min och även deras tydliga plan var att spela minst ett år till i Rögle. Jag känner att jag inte är redo att sticka över än och jag är helt säker på att ett år till hemma i Ängelholm kommer göra mig gott, säger Clang.

Clang meddelade sitt besked via sin Instagram med en hälsning till alla Rögle-fans.

"Jag har inte åkt in i ett kokande Catena Arena för sista gången. Jag har inte hört ståplats sjunga mitt namn för sista gången. Jag har inte burit den grönvita tröjan med den största stolthet man kan göra för sista gången. Jag har inte stått på stortorget med en guldmedalj runt halsen för sista gången. Jag ser framemot att spela i Rögle BK under kommande säsong”

Den gångna säsongen gjorde den 19-årige målvakten 17 matcher i SHL och hade ett snitt på 2,28 insläppta mål per match och 91,5 i räddningsprocent. Han höll dessutom en nolla borta mot Färjestad i grundserien.

Peter Ekholm