Alen Bibic återvänder till Rögle - förstärker säljsidan
Publicerad: 2021-10-08
Alen Bibic återvänder till Rögle BK. Men inte som spelare, 30-åringen är ny säljare inom klubbens företagsförsäljning. Det gör att han avslutar sin aktiva karriär. – Det fanns intresse från olika klubbar att ha mig som spelare, men efter att Kari (Litmanen, kommersiellt ansvarig) och Daniel Koch (klubbdirektör) hörde av sig kändes det som att det här var det mest intressant just nu, säger Bibic.

Rögles marknadsavdelning har gjort ett tungt nyförvärv. Alen Bibic, med 172 SHL-matcher under sin hockeykarriär samt fem säsonger i Rögletröjan, förstärker säljsidan. Förra säsongen blev Bibic sista som aktiv, nu väntar en helt annan karriär.

– Det är klart att det är någonting nytt, men samtidigt tror jag att om en människa ska utvecklas så måste en hoppa in i nya saker och det här är en helt ny värld för mig. Jag har alltid varit nyfiken på den civila karriären. Men det är klart att jag har tänkt, det har varit några sömnlösa nätter nu, om det är rätt att göra. Man förstår att det kommer någon gång, men man funderar på om man ska skjuta fram det eller inte, säger Bibic.

Bibic är ett bekant namn i Rögle BK-kretsar. Han spelade i Rögle mellan 2014 och 2019, och tillsammans med sin yngre bror, Almen (nu tränare i J18) blev han en favorit bland fansen. Alen Bibic gjorde 219 grundseriematcher i Rögle-tröjan, både SHL och HockeyAllsvenskan inräknat.

– Hela den här resan som Rögle är inne i är väldigt spännande. Jag har följt klubben under mina två år utomlands. Klubben höjer taket, arenan byggs om och satsningen är väldigt spännande. Det är en klubb som vill framåt och satsar. Det i kombination till mitt Rögle-hjärta som jag fick under mina fem år som spelade. Det var det som till slut kändes helt rätt.

Så sent som i förra veckan ryktades Bibic vara nära spel i en konkurrent till Rögle. Men när Rögle hörde av sig om säljtjänsten vägde den civila karriären över.

– Det har varit ett stort intresse för tjänsten, över 120 ansökningar. Men efter att ha haft kontakt med Alen kändes han som det klockrena valet. Han har ett driv och en tävlingsanda som han tar med sig från hockeyrinken. Vi tror att det kommer bli superbra nu när han kommer in, säger Kari Litmanen.

{!B}

PLUGGADE UNDER KARRIÄREN

Alen Bibic har länge haft sin civila karriär i tankarna. När han spelade i Rögle pluggade han företagsekonomi vid sidan av sin proffskarriär.

– Jag har alltid tyckt att det här med företagande, företag och hela den biten har varit jätteintressant. Jag har också alltid gillat att jobba med människor. Det är också ett skäl till att jag hoppade på det här och inte valde att spela någon annanstans. Här får man komma nära Rögles partners och de som är en viktig del till den verksamhet som Rögle bedriver.

Som spelare hade Bibic en tuff spelstil, och han backade knappast undan en närkamp i sarghörnet eller framför mål. Frågan är om han kommer ha samma mentalitet nu, när han byter hockeyutrustningen mot kostymen:

– Jag tror det. Jag är nog sådan som människa. Sedan kommer jag ju inte vara tuff och gå runt och tackla folk som framför mål. Så alla partners och företag där ute, ni behöver inte bara rädda för mig (haha).

– Jag har ett enormt driv i mig som människa. Det i kombination med min tävlingsinstinkt kommer följa med mig in i den här rollen också, säger Bibic.

{!A}

Peter Ekholm