Rögleprodukterna jagar historisk titel: "Hade varit magiskt"
Publicerad: 2022-02-27
På tisdag spelar Rögle CHL-final och kan ta klubbens första mästerskapstitel någonsin. För tre av Rögles hemmafostrade spelare betyder matchen så mycket mer än bara en buckla.

Sedan Rögle kvalificerade sig för final i Champions Hockey League den 11 januari har det varit en lång väntan. Nu, med två dagar kvar till matchen med stort M, riktar Rögle alla blickar mot att kröna sig som Europamästare.

– Det ska bli oerhört kul att spela om en europatitel i Catena Arena framför våra egna fans. Att vi har tagit oss hit med Rögle säger mycket om vart vi har kommit och med en fortsatt ödmjukhet ska vi fortsätta på denna vägen, säger Dennis Everberg.

För så lite som fem år sedan spelade Rögle kval mot BIK Karlskoga för att hålla sig kvar i högsta serien. Åren innan dess åkte laget upp och ner mellan Hockeyallsvenskan och Elitserien/SHL och tankar på titlar var långt borta. Hösten 2017 gjorde en då 19 år gammal Samuel Jonsson A-lagsdebut för Rögle, klubben han spelat i sedan sina första skridskoskär. Nu har han chansen att kröna både sin personliga resa och klubbens resa.

– Det hade varit magiskt att få vinna med Rögle, vi har haft en imponerande resa de senaste åren och likaså i här i CHL. Vi har vänt matcher i sista minuen och lyckats få över över marginalerna på vår sida många gånger, säger han och fortsätter:

– Vi drivs hela tiden framåt och blivit bättre och bättre fär varje år. Det är absolut inget konstigt att vi är där vi är, vi har verkligen förtjänat det efter månnga års slit.

En annan spelare som gått genom Rögles ungdomsled är Daniel Zaar. 27-åringen, som har Jonstorp som moderklubb, debuterade med Rögles A-lag i Elitserien säsongen 12-13 och har därefter spelat för en rad klubbar både i Sverige och utomlands. När KHL valde att lägga ner sin grundserie öppnades möjligheten för Zaar att komma hem till Rögle igen. Precis lagom till en potentiell historisk titel.

– Det är grymt kul att få möjligheten att spela final på hemmaplan. Jag tycker att både klubben och framför allt fansen förtjänar detta, nu ska vi ta detta i mål och ta den där första titeln, säger Daniel Zaar.

Joel Nordström