Maria Rooth lämnar sitt uppdrag i Rögle BK:s styrelse.
Publicerad: 2021-10-01
Nyheter
De senaste två åren har Maria Rooth varit en del av Rögles styrelse, men nu lämnar den före detta landslagsspelaren i Damkronorna uppdraget.

Maria Rooth, som jobbar som hockeyexpert för SVT i olika sammanhang, senast under Hockey-VM i Riga i maj och juni, kommer vara en större del av Tv-kanalens hockeysatsning – vilket inte går att kombinera med en styrelseroll i en klubb i SHL.

– Rögle är min moderklubb, och jag har burit styrelseuppdraget med stolthet, men nu har SVT givit mig en yrkesmässig möjlighet som jag helt enkelt inte kunde, eller ville, tacka nej till, säger Maria Rooth.

– Vi är väldigt glada för Marias skull, och vi ser fram emot att fortsätta se henne i TV-rutan. Maria har betytt mycket för den här organisationen under många år och kommer fortsätta göra så även i framtiden. Hon har varit och är en fantastisk ambassadör för Rögle BK, säger Rögles ordförande Håkan Eriksson.

Maria Rooth började spela hockey i Rögle när hon var fem år gammal och tillhörde klubben till hon fyllde 13. Då började hon spela i två olika lag, med tjejer i Veddige och med killar i Jonstorp. Rooth tillbringade sedan fyra års tid vid University of Minnesota Duluth där hon var med och vann tre raka mästerskap. Rooth rankades under en period som en av världens tio bästa damhockeyspelare och valdes 2014 in som första svenska kvinna i Internationella hockeyförbundets Hall of Fame. Senare blev hon även invald i svensk hockeys Hall of Fame.

Peter Ekholm